January 30, 2010

PERINGATAN - SEDEKAH ANDA !

Sedekah anda, walaupun kecil tetapi amat berharga disisi Allah Azza Wa Jalla. Orang yang bakhil dan kikir dengan tidak menyedekahkan sebahagian hartanya akan rugi didunia dan akhirat kerana tidak mendapat keberkatan. Jadi, sebenarnya orang yang bersedekah adalah untuk kepentingan dirinya. Sebab menginfakkan (belanjakan) harta akan memperoleh berkah dan sebaliknya menahannya adalah celaka.

January 28, 2010

PEMUDA UMNO TERLIBAT DLM SERANGAN GEREJA DESA MELAWATI - AZMIN ALI


Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Azmin Ali akan mendedahkan satu maklumat yang diperolehinya yang mendakwa sebahagian yang dituduh berhubung kes serangan gereja di Desa Melawati tempoh hari adalah dari ahli pemuda Umno.
Bercakap kepada pemberita, beliau berkata sedang mengumpul maklumat berkaitan sebelum mendedahkan nama-nama tersebut kepada umum.
Selain nama, beliau juga sedang dalam usaha mendapatkan nombor kad pengenalan dan nombor keahlian Umno kesemua mereka yang didakwa terlibat.
"Berdasarkan senarai nama tertuduh yang telah didakwa di mahkamah, sebahagian daripada mereka pemuda Umno bahagian Gombak dan bahagian Ampang.
"Maklumat awal yang saya dapat, sekurang kurangnya empat atau lima orang ahli Umno, malah cawangan mana pun saya sudah perolehi," katanya yang juga Ahli Parlimen Gombak.
Pada 8 Januari lalu, Gereja Metro Tabernacle di Desa Melawati, Kuala Lumpur, terbakar diserang dengan bom api.
Pada masa sama, beliau mendesak Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak menjawab segera dakwaan penglibatan ahli Umno dalam kes terbabit.
"Saya lihat trend hari ini, survival Umno itu hanya boleh diperolehi melalui permainan isu kaum dan agama.
"Saya harap Umno hentikan sentimen seperti ini kerana ia cukup bahaya kepada rakyat Malaysia," katanya lagi.
Beliau berkata demikian sewaktu melawat tempat kepala babi yang dilontar di perkarangan masjid Taman Datuk Harun di Petaling Jaya awal pagi ini.
Berhubung hal itu, PKR jelasnya mengutuk sekeras-kerasnya tindakan tersebut.
Islam tegasnya tidak menganjurkan perbuatan khianat seperti itu apatah lagi yang boleh mencetuskan keadaan tidak tenteram dikalangan rakyat Malaysia yang majmuk.
"Pihak polis harus kerah seluruh kekuatan yang ada untuk menjaga ketenteraman awam dan bukan menjaga keselamatan dan ketenteraman pemimpin Umno dan Barisan Nasional sahaja," katanya.

TGNA JUMPA PEMIMPIN 5 AGAMA DI MALAYSIA


KOTA BHARU, 28 Jan: Malaysia hari ini mencatat sejarah penting apabila pemimpin lima agama utama negara, Islam, Kristian, Budha, Sikh dan Hindu bertemu dan makan tengahari bersama.
Mereka bertemu di sebuah hotel di Kota Bharu atas inisiatif Mursyidul Am PAS yang juga Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.
Majlis ini pada asalnya adalah kunjungan hormat dari para paderi Kristian kepada Menteri Besar Kelantan sempena persidangan paderi gereja se Malaysia di Kota Bharu.
Pertemuan muhibbah ini berlangsung ketika negara sedang diadu domba oleh pihak-pihak yang tidak bertangungjawab ekoran permohonan majalah Herald, sebuah majalah Katholik, yang mahu menggunakan perkataan Allah dalam versi bahasa Melayunya bagi menggantikan perkataan 'God' dalam Bahasa Inggeris.
Ekoran isu ini, 11 buah gereja telah diserang termasuk dibakar. Dua hari lepas, kepala babi hutan pula diletak di dalam dua buah masjid di Petaling Jaya, Selangor.
PAS telah mengambil sikap 'Islam tidak menghalang Kristian menggunakan nama Allah tetapi jangan sampai ia bertujuan untuk mengelirukan orang Islam'.
Namun begitu, Umno berpendirian menentang Kristian menggunakan nama Allah dan Menteri Dalam Negeri sendiri pernah berkata, pihaknya tidak boleh menyekat orang ramai untuk berdemo di masjid ekoran keputusan mahkamah menerima permohonan majalah Herald itu.
Hari ini, Jakim dengan kerjasama Jabatan Peguam Negara mengadakan sessi khas di Putrajaya untuk menerangkan pendirian penggunaan nama Allah oleh Kristian ini.
Naib Presiden PKR, Azmin Ali semalam mendakwa, beliau mempunyai maklumat, pihak yang telah ditangkap polis kerana disyaki terlibat dalam pembakaran sebuah gereja di Melawati adalah anggota Pemuda Umno.
Berdasarkan kepada kes kepala babi di dua buah masjid di Petaling Jaya pula, pakar berpendapat ia kerja orang Melayu kerana kepala babi itu adalah babi hutan dan ia diletakkan dalam plastik.
Berdasarkan latar belakang inilah, kira-kira 200 pemimpin lima agama terbesar di Malaysia berhimpun di Kota Bharu dalam masjlis makan tengahari yang dihoskan oleh Tuan Guru Nik Aziz ini.
Sebelum ini, dalam wawancara dengan Harakahdaily, Nik Aziz berharap, selepas pertemuan ini, "Saya harap akan bertambah ketenangan, keselesaan hidup masyarakat di negeri ini."

AZMIN ALI - MAKLUMAT PEMUDA UMNO TERLIBAT DLM SERANGAN GEREJA DESA MELAWATI


PETALING JAYA, 27 Jan: Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Azmin Ali akan mendedahkan satu maklumat yang diperolehinya yang mendakwa sebahagian yang dituduh berhubung kes serangan gereja di Desa Melawati tempoh hari adalah dari ahli pemuda Umno.
Bercakap kepada pemberita, beliau berkata sedang mengumpul maklumat berkaitan sebelum mendedahkan nama-nama tersebut kepada umum.
Selain nama, beliau juga sedang dalam usaha mendapatkan nombor kad pengenalan dan nombor keahlian Umno kesemua mereka yang didakwa terlibat.
"Berdasarkan senarai nama tertuduh yang telah didakwa di mahkamah, sebahagian daripada mereka pemuda Umno bahagian Gombak dan bahagian Ampang.
"Maklumat awal yang saya dapat, sekurang kurangnya empat atau lima orang ahli Umno, malah cawangan mana pun saya sudah perolehi," katanya yang juga Ahli Parlimen Gombak.
Pada 8 Januari lalu, Gereja Metro Tabernacle di Desa Melawati, Kuala Lumpur, terbakar diserang dengan bom api.
Pada masa sama, beliau mendesak Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak menjawab segera dakwaan penglibatan ahli Umno dalam kes terbabit.
"Saya lihat trend hari ini, survival Umno itu hanya boleh diperolehi melalui permainan isu kaum dan agama.
"Saya harap Umno hentikan sentimen seperti ini kerana ia cukup bahaya kepada rakyat Malaysia," katanya lagi.
Beliau berkata demikian sewaktu melawat tempat kepala babi yang dilontar di perkarangan masjid Taman Datuk Harun di Petaling Jaya awal pagi ini.
Berhubung hal itu, PKR jelasnya mengutuk sekeras-kerasnya tindakan tersebut.
Islam tegasnya tidak menganjurkan perbuatan khianat seperti itu apatah lagi yang boleh mencetuskan keadaan tidak tenteram dikalangan rakyat Malaysia yang majmuk.
"Pihak polis harus kerah seluruh kekuatan yang ada untuk menjaga ketenteraman awam dan bukan menjaga keselamatan dan ketenteraman pemimpin Umno dan Barisan Nasional sahaja," katanya.

January 25, 2010

TS KHALID - SELANGOR IKTIRAF WANITA, 40% EXCO WANITA DILANTIK, JADI PEMBUAT DASAR ...


SHAH ALAM, 25 Jan: Kerajaan Negeri Selangor membuktikan hasrat golongan wanita yang selama ini memperjuangkan nisbah 30 peratus sebagai pembuat dasar telah ditunaikan malah melebihi 40 peratus.
Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, lihat sahaja di dalam saf exco kerajaan negeri sekarang ini, terdapat lebih 40 peratus dari kalangan wanita yang berperanan aktif.
Abdul Khalid menjelaskan demikian ketika berucap merasmikan Konvensyen Wanita Selangor 2010 yang diadakan baru-baru ini Kompleks Belia Selangor, Seksyen 7, dekat sini.
Untuk rekod, terdapat empat tokoh wanita di dalam kepimpinan kerajaan negeri sebagai exco sekarang; Ahli Dewan Negeri (ADN) N30 Kinrara, Teresa Kok memegang portfolio Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelaburan, Perindustrian Dan Perdagangan, ADN N41 Batu Tiga, Puan Rodziah Ismail (Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kebajikan, Hal Ehwal Wanita, Sains, Teknologi Dan Inovasi).
ADN N45 Selat Kelang, Dr Halimah Binti Ali (Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pendidikan, Pendidikan Tinggi Dan Pembangunan Modal Insan) dan ADN N37 Bukit Lanjan, Elizabeth Wong (Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelancongan, Hal Ehwal Pengguna Dan Alam Sekitar).
Turut berucap dalam majlis itu adalah Penerima Anugerah Omar Al-Khattab 2009 yang berpusat di California, Amerika Syarikat, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang juga Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Exco Wanita Selangor, Puan Rodziah Ismail.
Konvensyen kali ini bertemakan Wanita Berdaya, Harapan Negara - Pemberdayaan Wanita dalam Kepimpinan dihadiri oleh 1,500 kepimpinan wanita di segenap peringkat dalam masyarakat dari seluruh Selangor.
Dalam ucapannya juga, Abdul Khalid berkata, apa yang diamalkan di Selangor bukan berdasarkan kouta tetapi lebih kepada mengenengahkan kebolehan, kemahiran dan pengalaman.
“Bagi saya, kejayaan Negeri Selangor bergantung kepada keupayaan 50 peratus golongan wanita yang ada di negeri ini, justeru itu, mereka wajar mengambil peluang yang terbuka luas sekarang jni dalam bidang ekonomi dan teknologi.
“Kini sebagai sebuah negeri maju, Selangor memasuki bidang sektor perkhidmatan yang tiada diskriminasi antara jantina, tiada beza kebolehan antara lelaki dan wanita, apa yang diutamakan adalah kepakaran dan kemahiran termasuk tenaga berfikir.
Sementara itu, Dr Wan Azizah tidak dapat menahan airmata terharunya apabila diraikan di dalam majlis itu kerana menurut katanya, beliau tidak pernah menangis di hadapan khalayak ramai biar apa pun halangan yang dihadapinya selama ini.
“Tetapi bila melihat semula tayangan peristiwa selama 10 tahun yang dipaparkan tadi, saya tidak dapat menahan perasaan sebak,” ujarnya sambil mengelap airmata dengan tisu.
Sebelum itu, suasana dewan sunyi sepi melihat tayangan multimedia yang memaparkan banyak peristiwa bersejarah sejak 1998 menceritakan detik-detik perjuangannya diiringi lagu berirama syahdu.
Beliau telah dipilih menerima Yayasan Anugerah Omar Al-Khattab berdasarkan perjuangannya membela keadilan dan menegakkan kebenaran di negara ini ekoran ketidak-adilan yang dikenakan ke atas suaminya, Datuk Seri Anwar Ibrahim bermula Disember 1998 hingga kini.
Wan Azizah berkata, sebenarnya pihak yayasan itu berhasrat memberikan anugerah itu sejak tahun 2000 lagi tetapi beliau menolak kerana dirasakan perjuangannnya hanya untuk membebas dan membela nama baik keluarga.
Namun setelah didesak berdasarkan maruah dan nama wanita Islam masakini sangat buruk menyebabkan beliau terbuka hati untuk menerimanya kerana menyifatkannya ini adalah ruang beliau berdakwah dan menaikkan nama wanita Islam di mata dunia.
“Saya menerima anugerah ini untuk semua wanita dan bagi pihak seluruh mereka yang terlibat di dalam perjuangan menegakkan keadilan dan kebenaran di mana sahaja mereka berada,” tegasnya sambil diiringi tepukan hadirin.


Zaid: UMNO-BN Gagal Pertahan Dasar Sendiri


Kegagalan pemimpin kerajaan UMNO-Barisan Nasional mengawal polimik isu kalimah Allah meletakkan rakyat dalam situasi keliru.
Fenomena yang wujud sejak sekian lama sebenarnya mendedahkan kelemahan kerajaan Barisan Nasional untuk mempertahankan dasar sendiri.
“Yang menjadi punca masalahnya ialah, bila kerajaan Barisan Nasional sendiri melarang Herald menggunakan perkataan Allah dalam majalah, dia melanggar dasar dia sendiri. Dasarnya terbukti dalam enakmen-enakmen agama Islam yang saya sebut tadi. Enakmen yang mengatakan kita tidak boleh menggunakan perkataan ini dalam mengembangkan agama. Dia tidak kata tidak boleh gunakan dalam semua keadaan”, tegas beliau.
Begitu kata Penyelaras Pakatan Rakyat, Datuk Zaid Ibrahim pada sidang media pagi tadi.
Dasar yang dirujuk ialah peruntukan Enakmen Agama Bukan Islam (Kawalan Pengembangan di Kalangan Orang Islam) 1988).
Kata beliau, masyarakat harus faham konteks enakmen bertujuan menghalang perkembangan agama selain Islam kepada masyarakat Islam.
Menurut beliau, sekirannya politik dicampur-adukkan dengan isu agama maka masyarakat akan berpecah-belah.
Zaid menyeru kepada pemimpin Pakatan Rakyat untuk terus memperjelaskan perkara ini agar rakyat tidak terkeliru dengan permainan politik UMNO-Barisan Nasional.
“Sebab itu perbezaaan antara perkembangan dengan penggunaa biasa itu kita kena faham. Kalau tidak orang politik menggelirukan isu tersebut. Sebab itu saya merasakan perlu, selain daripada pandangan ulama, dari segi dasar kerajaan Barisan Nasional sendiri. Jadi saya harap dengan kefahaman ini, kita tidak lagi menjadi kecoh”, katanya.
Zaid yang ditemui menyatakan kekecewaan beliau terhadap umat Islam bertelagah berkenaan isu hangat kalimah Allah.

January 24, 2010

KEMPEN MENGEMPEN UTK JAWATAN CABANG PKR BERMULA DAH !


Sebagaimana yang kita ketahui umumnya bagi ahli PKR pada 2010 ini akan berlansungnya Mesyuarat Agung Tahunannya. Mesyuarat ini dijangka bermula pada bulan Februari akan datang. Maka akan bermulalah kempen mengempen untuk menjadi Ketua Cabang, Timbalan, Naib Ketua dan AJK cabang kerana Mesyuarat Agung kali ini akan berlakulah pemilihan AJK Cabang yang baru setelah tamatnya tempoh AJK cabang yang lalu. Dalam pemerhatian saya telah berlaku kerja2 kempen mengempen ini yang mana pihak yang berminat telah mula menjalankan operasinya dan gerak saraf mula menembusi kesetiap ahli parti. Bagi yang memang layak kerja kempen mengempen ini menjadi mudah tetapi bagi yang setengah layak kempen mungkin menjadi agak sukar walaupun gejolak dihati tetap mengidam jawatan tersebut. Walau selama ini menjadi ahli yang tidak aktif tetapi menjadi agresif bila Pakatan Rakyat menang terutama di Kedah dan sekebetulan pula PKR menang di Parlimen dan Dun yang ditandinginya, kerana pandai menghemoikan diri maka terlantklah menjadi Ahli Majlis Daerah atau Perbandaran. Padahal semasa PRU dulu dok pakai kain pelikat duduk bersila atas kerusi di rumah. Begitulah adat manusiawi yang pandai mengambil kesmpatan. Menjadi Ahli Majlis maka terasalah dirinya layak untuk menjadi Ketua Cabang pula. Maka mulalah memasang angan2 untuk berkempen kearah tersebut. Untuk menjadi popular bukannya sukar kerana pemberita Akhbar Sinar kan ada. Jadi masuklah gambar kononnya telah menyelesaikan masalah rakyat disana sini untuk tatapan pembaca. Walhal dicawangan sendiri pun ahli menyampah tengok dia. Beginilah sikap oportunis sebahagian ahli PKR yang bermain politik. Tak termasuk Adun yang dipilih rakyat tidak memainkan peranan yang sewajarnya dan juga ada cita2 melompat parti dan ahli parlimennya menunjukkan kononnya zuhud dan pembela Islam gah disana sini tapi hakikatnya ekor bergelumang taik......busuk lagi membusukkan.

Apa yang dinukilkan diatas adalah sebahagian dari cerita ceriti benar yang berlaku di Cabang2 PKR seluruh Malaysia. Parti baru yang semakin mendapat perhatian segenap rakyat Malaysia terutamanya golongan muda. Sewaktu zaman reformasi atau zaman Parti Keadilan Nasional maupun semasa zaman kalah lansung tak mendapat perhatian dan kalau ada pun dok sokong dalam diam atau dok pandang dari jauh aje. Semenjak DSAI keluar dari penjara dan menjadi Ketua Umumnya dan kemenangan telah dapat dicapai dengan menafikan makioriti 2/3 di Parlimen maka berbondong bondonglah yang telah menyertai PKR. Kalau dulunya berkain pelikat tapi lanie asyik beruniform Parti. Dah takada rasa takut dan malu dah berbaju lambang Parti.Pantang ada program anjuran Parti, semuanya diterjah awai2 lagi. Dulu dok hemoi nak jawatan AJK parti aje tapi sekarang dah nak lawan Ketua Cabang.......kahkahkah....Boleh lingkup PKR jika ada yang bersifat sebegini. Pimpinan negeri tak tahu pasai dok kena bodek orang2 yang berperagai hodoh ini juga mungkin telah mendapat kuasa jadi dah tak perlu mendengar suara dan rintihan rakyat bawahan. Juga ada Ahli parlimen yang menggunakan ahli2 bawahan untuk mengugut Pimpinan negeri terutamanya dalam pemilihan ahli2 majlis. Bila juak2nya tak terpilih maka keluarlah dalam media kononnya tak berpuas hati dengan cara Pimpinan negeri. Tak ada rasa kesabaran lansung puak2 ni. Macam nak perintah sepenggal aje. Tak ada salahnya menunggu giliran yang akan tiba kelak kerana yang penting memperkasakan Parti dan Pakatan Rakyat. Jangan diberi peluru dan ruang kepada UBN untuk menembak dan memperlekehkan Kerajaan Pakatan Rakyat. Jangan biarkan rakyat menyampah dan jelak melihat tingkah laku segelintir pimpinan yang berasa di peringkat bawahan juga atasan. Sepatutnya fikirkanlah permasaalahan rakyat marhaen yang perlu dibela. Adios.........

AWASLAH PIMPINAN ATASAN PKR.

Kesah diatas adalah intro sahaja. Pada pemilihan di Mesyuarat Agung Cabang2 PKR pada tahun ini adalah cukup mustahak dan penting untuk kesinambungan Parti pada Rakyat Malaysia. Kerna jika tersalah membuat pilihan akan memudaratkan PKR dan mungkin PKR hanya tinggal nama atau ditolak oleh rakyat Malaysia. Kalau kita perhatikan diakhir akhir ini media gila arus perdana cukup kuat memainkan peranannya. Semua bekas2 ketua pemuda la, bekas setia usaha politik la, bekas pegawai khas la dan bermacam macam bekas lagi yang membuat kenyataan dan memburukkan DSAI khasnya dan PKR umumnya. Kalau peringkat nasional dengan ezam dan anuar shaari. taklama lagi keluar pula statmen kak min yang buat masa ni hilang entah kemana tetapi yang paling kuat keluar didada akhbar adalah kenyataan dari bekas2 ketua pemuda PKR dizaman ezam seperti hamidzon khairudin di Selangor, zamil di Kedah hamdan taha di Perak juga zahid mat arif dan lain2 nama yang dulunya adalah pemimpin tegar pemuda PKR. Apakan daya disebabkan wang ringgit dan habuan dunia semuanya kandas ditengah jalan. Mungkain semuanya dah kaya lanie. Contonya Zamil Ibrahim cukup kaya dah sekarang. Duduk di kelab cinta sayang,kereta berbiji biji siap nak lancarkan produk kecantikannya lagi hujung bulan ni di taman tengku hamimah Sg. Petani. Katanya pejabatnya saja 3 tingkat...fuhhh kayanya. Yang pastinya semuanya adalah kuncu2 ezam md noor dan kelabnya iaitu KELAB ANTI PKR.

KELAB ANTI PKR ini sedang memainkan peranannya. Semua kenyataan yang dibuat adalah atas arahan ezam sendiri. Sebagai yang mengenali zamil kita tahu setakat mana IQnya dalam hal untuk mengekuarkan statmennya pada akhbar. Begitu lah halnya dinegeri lain. Kerja buat mereka adalah untuk menjatuhkan kredibaliti DSAI dan PKR khasnya. Mereka ditaja agar kerjabuat mereka adalah untuk bagi rakyat membenci dan menjauhi PKR dan seterusnya kalah dalam PRU akan datang. Ini adalah hakikat sebenar kerja2 kotor mereka meracuni fikiran rakyat Malaysia. Dan mutakhir ini mereka akan MENAJA calon2 yang bersimpati dan menerima habuan dari Kelab Anti PKR ini. Mereka akan mengeluarkan dana untuk segala aktiviti dalam pemilihan cabang2 PKR di sekluruh Malaysia kali ini. Andaikata calun2 tajaan mereka menang maka selepas itu atau semasa hampir PRU maka satu persatu ketua2 cabang ini akan membuat kenyataan keluar parti dan tak mempercayai kepimpinan DSAI dan pemimpin lain dalam PKR kononnya jauh menyimpang dari perjuangan sebenar. Maka jatuhlah kredebiliti DSAI dan PKR dikaca mata rakyat dan membuatkan parti2 lain dalam pakatan mencurigai PKR dan menyebabkan perpecahan dalam Pakatan Rakyat. Seterusnya UBN akan menang besar pada PRU kali itu. Jadi makin tinggilah harga dan habuan diperolehi dari UBN.Jadi sebagai Marhain yang sayangkan Parti berhati hati lah wahai PIMPINAN PKR. Jangan terlampau gairah untuk memilih kroni masing2 tanpa memperhakusi calun2 yang akan bertanding pada pemilihan cabang tahun ini. Ingatlah pelanduk selalu melupakan jerat tapi jerat tidak akan melupakan Pelanduk. Pada ahli2 PKR yang akan bersidang pilihlah pemimpin yang sejati dan tulus tanpa berkepentingan. Yang pasti jangan di pilih dari gulungan berkepentingan atau dari Kelab Anti PKR. Selamat Bersidang.

NEGARA DAN RAKYAT MALAYSIA SELAMAT TANPA UBN......

Jin Brabus


January 23, 2010

AL-FATIHAH, SULTAN ISKANDAR MANGKAT



JOHOR BAHRU 22 Jan. – Sultan Johor, Sultan Iskandar Ibni Almarhum Sultan Ismail, mangkat malam ini selepas memerintah Johor hampir tiga dekad.
Baginda berusia 77 tahun.
Almarhum mangkat pada pukul 7.15 malam di Hospital Pakar Puteri di sini selepas dimasukkan ke hospital itu semalam kerana gering.
Kemangkatan baginda diumumkan oleh Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman di sini pada pukul 11.20 malam.
Baginda meninggalkan Sultanah Zanariah serta 10 orang putera dan puteri.
Sultan Iskandar, yang diputerakan di Istana Semayam, Johor Bahru pada 8 April 1932, dimasyhurkan sebagai Sultan Johor pada 11 Mei 1981.
Tiga tahun kemudian pada 15 November 1984 baginda dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agong kelapan.
Petang ini, putera sulung baginda, Tunku Mahkota Johor Tunku Ibrahim Ismail dimasyhurkan Pemangku Raja dan istiadat mengangkat sumpah diadakan di Istana Besar Johor.
Berita mengenai kegeringan Sultan Iskandar diumumkan oleh Yang Dipertua Jumaah Majlis Diraja Johor, Tunku Osman Tunku Temenggong Ahmad pada pukul 5 petang.
Almarhum merupakan putera ketiga Almarhum Sultan Ismail ibni Sultan Ibrahim dan cicinda kepada Bapa Johor Moden, Almarhum Sultan Abu Bakar.
Sultan Iskandar, yang merupakan Sultan Johor keempat dalam sejarah Johor moden, menerima pendidikan awal di Johor Bahru, sebelum melanjutkan pelajaran ke Australia dan United Kingdom.
Baginda yang merupakan Kolonel Yang Dipertua, Rejimen Perkhidmatan Khas Malaysia (Komando), sering kelihatan memakai uniform tentera pada upacara rasmi kerana minatnya dalam bidang ketenteraan.

AL-FATIHAH. SULTAN JOHOR MANGKAT.


DYMM Sultan Johor Tuanku Sultan Iskandar Al Haj Ibni Almarhum Sultan Ismail Al Khalidi mangkat jam 7.08 malam hari ini (7.08pm today). Baginda berusia 77 tahun.
Baginda, telah dimasukkan ke Hospital Pakar Puteri Johor Bahru hari ini dan ekoran itu Jemaah Majlis Diraja Johor telah bersetuju melantik Duli Yang Amat Mulia, Tunku Ibrahim Ismail Ibni Sultan Iskandar, Tengku Mahkota Johor sebagai Pemangku Raja.
Semoga Allah SWT. mencucuri rahmat ke atas roh Baginda.

January 22, 2010

Tunku Mahkota Johor dilantik Pemangku Raja


JOHOR BARU, Jan 22 — Tunku Mahkota Johor Tunku Ibrahim Ismail ibni Sultan Iskandar dilantik Pemangku Raja selepas ayahanda baginda, Sultan Johor Sultan Iskandar ibni Almarhum Sultan Ismail, dimasukkan ke hospital di sini hari ini kerana gering.
Yang Dipertua Jumaah Majlis Diraja Johor Tunku Osman Tunku Temenggong Ahmad mengumumkan Sultan Iskandar telah dimasukkan ke Hospital Pakar Puteri di sini.
“Dengan ini Jumaah Majlis Diraja membuat keputusan di bawah Fasal 9(1)(b) dan 9(2) Bahagian Pertama Undang-undang Tuboh Kerajaan Negeri Johor 1895 setelah menerima laporan kesihatan daripada tiga pakar perubatan bersetuju melantik Duli Yang Amat Mulia Tunku Ibrahim Ismail ibni Sultan Iskandar, Tunku Mahkota Johor sebagai Pemangku Raja pada hari ini bagi menjalankan tugas Raja semasa kegeringan Duli Yang Maha Mulia Sultan Iskandar,” beliau mengumumkan di Istana Besar Johor Baharu di sini hari ini.
Tunku Osman turut meminta rakyat berdoa supaya Sultan Iskandar sembuh sebagaimana sediakala.Majlis itu dihadiri oleh Exco kerajaan negeri. — Bernama

SERANGAN BERTALI ARUS KPD KERAJAAN SELANGOR DAN KELANTAN !

Serangan bertali arus dan tidak putus-putus kepada kerajaan negeri Pakatan Rakyat terutama Selangor dan Kelantan memerlukan ketahanan dan dalaman dan kekuatan iman.

Kita lihat bagaimana kerajaan negeri Perak tumbang hanya kerana 3 manusia yang gagal dalam ujian serangan seumpama itu.
Begitulah dengan apa yang sedang berlaku di Kelantan dan Selangor. Semua orang tahu kerajaan Kelantan sudah teruji. Anggota pimpinan kerajaan negeri juga telah teruji. Walaupun pada tahun 2004 mereka hanya tinggal satu kerusi majoriti mereka masih mampu bertahan. Tetapi bagaimana dengan negeri Selangor yang sedang hebat diserang dari pelbagai sudut. Serangan bertali arus ini juga tidak berhenti walaupun sesaat.
Ada sahaja isu dan kes yang mereka ketengahkan. Samada ia benar atau tidak sudah tentu ia mempunyai asas dan sebab mengapa mereka berani melakukan serangan. Sudah tentu ada ruang-ruang terbuka yang menyebabkan mereka berani bertindak begitu.
Itu sebabnya pada masa hadapan semua parti komponen PR mesti berhati-hati memilih orang yang dipilih untuk bertanding pilihanraya dan juga berjaga-jaga dalam memilih calon-calon pegawai lantikan politik. Jika tidak kita bimbang mereka ini akan menjadi musuh dalam selimut atau pun menjadi liabiliti kepada kita. Akhirnya rakyat melihat PR sama atau lebih teruk dari BN.
Musuh sudah tentu mencium setiap inci peluang untuk menyerang dan melemahkan kita. Mereka juga akan melakukan apa sahaja untuk memasang perangkap dan jerangkap samar yang bisa merobohkan kekuatan dan ketahanan kita.
Sehari dua Selangor di serang dengan kes pasir dan habuan seks. Beberapa orang telah ditahan oleh SPRM. Kes sebegini akan berpanjangan dan banyak masa terpaksa dihabiskan untuk menangani kes semacam ini..

Media PKR/SAS/sofiewahab

January 21, 2010

"ALLAH" HELPED OUT PAKATAN RAKYAT - DS ANWAR


By Adib Zalka
HULU SELANGOR (BUKIT SENTOSA), Jan 20 — Datuk Seri Anwar Ibrahim declared at a public rally near here last night that his Pakatan Rakyat (PR) coalition would not be divided by the “Allah” dispute.
Addressing about 1,000 people, Anwar claimed that the “Allah” issue had been blown out of proportion to cause a split in PR.
“I was informed that they brought up this matter to drive a wedge between DAP and PAS. They thought if DAP demands non-Muslims be allowed to use the word, PAS would fight against it and break Pakatan Rakyat,” he said.
Citing the views of renowned Islamic scholars like Yusuf Qardhawi whom he met at a conference in Beirut, Lebanon recently, Anwar continued to attack the banning of the use of the word “Allah” by non-Muslims.
“They cannot say that the Islam as practised by Malays is different from others,” said Anwar.
The former deputy prime minister whose Sodomy II trial resumes next Monday also declared that he was prepared to fight what he called another political conspiracy against him.
“They will use this case to embarrass me, to cover up all their wrongdoings, and their corrupt practices,” said Anwar.
Last night’s rally was held in the Hulu Selangor parliamentary constituency where the representative Datuk Dr Zainal Abidin Ahmad of PKR is said to be contemplating stepping down due to health reasons.
Early this month, Umno president Datuk Seri Najib Razak also launched his party’s People’s Champion programme here, in what was seen as the start of the party’s campaign for the constituency which the party lost by only 198 votes in Election 2008.
Last night Anwar criticised Najib’s announcement to allocate RM15.6 million to repair the damage roof of low-cost flats near here when he visited the constituency recently.
“The real problem is they don’t take the issue of public housing seriously, now they are talking about roof, when they can’t even guard our jet engines,” said Anwar, who is also the economic advisor to the Selangor government.
Meanwhile, PKR secretary-general Saifuddin Nasution, who also addressed the rally, spoke of the importance of retaining Hulu Selangor.
“We will have to win Kuala Kubu Baru, Hulu Bernam and Batang Kali,” said Saifuddin, referring to the three state constituencies in Hulu Selangor which are under Barisan Nasional’s (BN) control.
“A win in Hulu Selangor will strengthen Pakatan at the national level, a defeat will certainly weaken us,” he added.

YB ABDULLAH SANI BERSEDIA UTK BERTANDING SETIAUSAHA AGONG MTUC !


PKR man set to contest MTUC sec-gen post

By Adib Zalkapli and G. Manimaran
KUALA LUMPUR, Jan 21 — PKR’s Kuala Langat MP Abdullah Sani Abdul Hamid is set to mount a high-profile campaign to contest the Malaysian Trade Union Congress (MTUC) secretary-general post this November.
Abdullah, who is also the Peninsular Malaysia Workers Clubs Union secretary-general – a post he has held for 20 years – contested the post in late 2007 but lost to veteran unionist G Rajasekaran by only four votes.
The decision by Abdullah to run for the post is seen as an attempt by PKR to mobilise for support ahead of the next general election which has to be held within the next three years.
The current MTUC president Syed Shahir Mohamud is also the Kelana Jaya PKR division chief. The umbrella body of trade unions represents some 500,000 workers.
“The post of the secretary-general must be occupied by someone who understands the plight of the workers,” he told The Malaysian Insider.
If elected, Abdullah will be the second parliamentarian to be made the MTUC secretary-general, after V David who was the secretary-general from 1976 to 1992.
Abdullah, who also heads the Parliamentary caucus on workers, dismissed the suggestion that if he succeeds, MTUC will be controlled by PKR.
“I don’t see it that way, I don’t think that having both president and secretary-general from PKR will compromise MTUC’s position. It will make us look consistent,” said Abdullah who has been an MTUC council member since 1994.
“I am offering myself because I want to fight for workers’ interest. Only Pakatan Rakyat has the knowledge and experience on workers issues,” he said.
As head of the caucus on workers, Abdullah is now fighting for minimum wage, setting up of a retirement fund and massive reform of the labour laws to ensure workers’ rights.
“Not just Pakatan MPs are backing the demand... we also have the support from Barisan MPs. It was only the human resource minister who was reluctant,” he said.
Abdullah further justified his decision to contest by saying that the MTUC — despite being led by a PKR man — has not been able to effectively fight for workers’ rights because of the lack of commitment from the union’s administration.
“In any union, it is the secretary that moves the organisation. The post may by unpopular, but I’m willing to take the responsibility,” he said.
Abdullah who claimed that he lost in 2007 because six unqualified delegates were allowed to vote, said he had met key trade union leaders for their endorsement. He added that their response have been encouraging.
“I’m announcing my decision early, so everyone can carry on with their jobs,” he said when asked about the early announcement

PA YB YAAKOB SAPARI DITAHAN REMAN 12 HARI !


(SGRKINI) SHAH ALAM, 21 Jan. - Pembantu politik, kepada exco kerajaan Selangor Yaakop Sapari, Hussein Ahmad dan lapan lagi dikenakan perintah tahanan reman untuk siasatan lanjut berhubung dakwaan rasuah eksport pasir. Difahamkan, Hussein disambung reman selama 12 hari.
Semalam, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengumumkan telah menahan 34 orang yang juga membabitkan dua pembantu politik. Jumlah rasuah itu dipercayai membabitkan lebih RM280,000. Tangkapan dibuat sepanjang minggu lalu di lima negeri.
Sementara itu, kira-kira jam 10 pagi tadi beberapa pegawai SPRM turut menyerbu pejabat Perbadanan Menteri Besar (MBI) dan menyoal siasat beberapa pegawai di bangunan Sultan Salahudin Abdul Aziz Shah. Mereka dilihat meninggalkan pejabat di tingkat 14 itu, kira-kira jam 12 tengah hari tadi.
Berita Selanjutnya menyusul

DK CHUA JUI MENG - UMNO BESARKAN ISU KALIMAH "ALLAH"


Kalumpang (20 Jan 2009) - Umno-Barisan Nasional yang dilihat terdesak bagi meraih sokongan rakyat mula menggunakan alat propagandanya Utusan Malaysia memperbesarkan isu penggunaan kalimah Allah.

Pemimpin PKR, Datuk Chua Jui Ming berkata, tindakan sambil lewa Polis DiRaja Malaysia (PDRM) dalam menjejak petualang serangan ke atas rumah ibadat jelas mengiyakan syak di kalangan rakyat mengenai peranan Umno disebalik isu ini.

Jui Ming berkata, merupakan sesuatu yang pelik apabila polis mengambil masa lebih dari dua minggu bagi menjejak dalang berkenaan walaupun rakaman kamera litar tertutup yang mengandungi imej penyerang telah diberika oleh pihak gereja.
“Syak wasangka mesti ada, siapa yang menghasut kita tahu... Utusan Malaysia yang menghasut tiap-tiap hari sehingga ke hari ini saya tahu. Kerana bila terjadi kejadian bom ini saya membeli akhbar Utusan Malaysia, saya hendak tahu Umno yang sebenarnya memiliki Utusan Malaysia apa sikap Utusan.
“Saya dapat tahu penghasut utama dalam isu ini tidak lain tidak bukan, Utusan Malaysia yang dimiliki oleh Umno,” katanya.

Menurutnya, bagi memadam syak wasangka rakyat, Ketua Polis Negara perlu mendedahkan nama individu mahupun organisasi yang bertanggungjawab ke atas serangan berkenaan.
Katanya, strategi ini digunakan Umno-BN itu untuk kepentingan politik mereka setelah tergugat dengan penolakan lebih 70 peratus masyarakat India dan Cina dan hampir 50 masyarakat Melayu terhadap rejim itu.
“Oleh kerana itu kita hendak tahu apa muslihat Umno dalam isu ini tidak lain tidak bukan atas kepentingan Umno sendiri.
“Tetapi kenapa empat negeri itu (Kedah, Kelantan, Perlis dan Terengganu) menjadi antara negeri termiskin atas benyak sebab, rasuah yang kian meningkat, institusi-institusi kerajaan Persekutuan terus dikawal, di dalam cengkaman Umno sehingga pada hari ini tidak ada kebebasan di Malaysia. Oleh kerana itu orang Melayu sendiri telah mula beralih kepada Pakaran Rakyat,”katanya.
Jui Ming berkata, rejim itu juga menimbulkan isu ini bagi mengelakkan rkayat daripada mengetahui mengenai laporan Union Bank of Switzerland (UBS) bahawa rezab luar Malaysia menjunam sehingga 50 peratus.
Katanya laporan itu turut menyatakan, situasi yang dialami negara ini sebagai 'ganjil' berikutan Malaysia memperoleh keuntungan ratusan bilion ringgit melalui perdagangan antarabangsa namun rezab negara semakin berkurangan.
“Apa yang diberitahu wang rezab khazanah Malaysia pada tahun lalu telah menjunam sebanyak 50 peratus akhirnya sampai hujung tahun lalu, 25 peratus sudah hilang daripada rezab luar Malaysia. Dia kata ia ganjil, kerana ‘hot money’ tiada lagi di Malaysia. Tidak ada lagi sejak krisis kewangan Asia 1997/98 wang panas sudah lari dari Malaysia ,”katanya. -TVS



UMNO JUARA SLOGAN !


GAMBAR2 DS ANWAR DI BKT SENTOSA !


January 20, 2010

ANWAR - UMNO CETUS "ALLAH" UTK MUSNAHKAN PAKATAN RAKYAT !


Posted by rakyat marhaen Rabu, 2010 Januari 20

Oleh G. Manimaran
HULU SELANGOR, Jan 20 — Datuk Seri Anwar Ibrahim turun di Bukit Sentosa di sini malam tadi, lokasi dikunjungi presiden Umno Datuk Seri Najib Razak seminggu lalu, dengan mendakwa Umno-BN mencetuskan isu kalimah “Allah” untuk memusnahkan kerjasama dalam Pakatan Rakyat (PR).
“Saya nak cabar Umno malam ini, buktikan yang ini jika tidak betul.
“Isu kalimah Allah ini diadakan untuk tujuan memecahkan DAP dan PAS... sebab itu mereka ingat apabila ada isu ini DAP akan keluar dengan kenyataan menentang (isu kalimah Allah) dan PAS akan membalas, dan akhirnya DAP dan PAS berpecah, maka pecahlah Pakatan Rakyat,” katanya.
Kerjasama PKR-PAS-DAP membentuk PR selepas pilihan raya umum ke-12 Mac 2008.
Tambah beliau, PAS dengan segera telah menyatakan pendiriannya berlandaskan al-Quran bahawa bukan Islam ada dan boleh menggunakan kalimah ‘Allah’ dengan syarat ia tidak disalahgunakan.
“... bahawa kalimah Allah telah digunakan oleh bukan Islam di tanah Arab dan Kristian di Sabah dan Sarawak,” katanya.
Selain PAS, rakan mereka dalam PR iaitu Parti Keadilan Rakyat (PKR) juga menyatakan pendirian senada dalam isu ini.
Anwar yang juga ketua umum PR berucap di Bandar Bukit Sentosa di sini, tempat di mana pada 9 Jan lalu Umno telah menganjurkan program tiga hari “Umno Juara Rakyat”, yang dirasmikan oleh Najib sendiri.
Kelmarin di Kuantan, Anwar yang juga penasihat PKR mendakwa kontroversi kalimah “Allah” sengaja ditimbulkan oleh Umno untuk menunjukkan bahawa parti itu adalah pejuang Islam yang sebenar.
Ketua pembangkang di Parlimen ini berkata, Umno juga menjadikan isu berkenaan untuk menggugat kepercayaan rakyat kepada parti pembangkang yang kononnya gagal menangani kontroversi tersebut.
Anwar juga mengulangi bahawa penggunaan kalimah “Allah” sudah diguna beribu tahun lalu oleh penganut Kristian di Mesir, malah tiada sebarang masalah timbul berhubung perkara tersebut.
“Saya merujuk kepada ulama Islam dunia iaitu Sheikh Yusuf Al-Qaradawi mengenai perkara tersebut dan beliau sendiri menyatakan bahawa kalimah Allah tidak salah digunakan oleh orang bukan Islam,” katanya.
Kawasan Parlimen Hulu Selangor dikuasai PR menerusi wakil PKR iaitu Datuk Dr Zainal Abidin Ahmad, bekas timbalan menteri Selangor.Bagaimanapun Zainal tidak hadir pada ceramah malam tadi kerana sedang pulih selepas menjalani pembedahan kali ketiga baru-baru ini.
Ceramah di sini malam tadi merupakan persinggahan kedua Anwar yang sebelum itu berucap di Sabak Bernam.
Ia dilihat sebagai sebahagian daripada kempen PKR menjelang kes liwat kedua Anwar yang dijadual bermula Isnin ini.
Ceramah ini akan diadakan di 10 lokasi terpilih di seluruh negara.
Justeru Anwar yang bebas daripada tuduhan pertama enam tahun lalu memberitahu, beliau “bersedia untuk berperang habis-habisan” menghadapi isu tersebut.
Kata Anwar, beliau akan memanggil Najib dan isterinya Datin Seri Rosmah Mansor sebagai saksi apabila kesnya dibawa ke mahkamah.

SPRM serbu pejabat exco Selangor

dikemaskini 4pm 

Pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyerbu pejabat exco kerajaan negeri, Yaakob Sapari di Shah Alam tengah hari ini.
Dipercayai pegawai SPRM telah mengarahkan setiausaha kerja exco tersebut, yang dikenali sebagai Hussein Ahmad, datang ke pejabat SPRM Selangor untuk disoalsiasat.
Menurut sumber-sumber, satu laporan telah dibuat kepada SPRM terhadap Hussein berhubung dakwaan rasuah membabitkan penjualan pasir.
Yaakob adalah pengerusi pengurusan sumber alam dan pembangunan ssahawan negeri.
Difahamkan, lima pegawai SPRM, yang diketuai oleh Penguasa Premraj Victor, masih berada di pejabat Yaakob.
Sementara itu, jurucakap sekretariat media kerajaan negeri berkata, siasatan SPRM itu dipercayai ada kaitan dengan isu pasir.
Menurutnya, SPRM mahu menahan Husin tetapi dibantah oleh kakitangan di pejabat itu kerana pekeliling kerajaan Selangor tidak membenarkan soalsiasat di luar pejabat dan di luar waktu pejabat
Turut kelihatan di situ sebelum ini ialah penasihat undang-undang negeri, Salim Bashir dan pengerusi kesatuan pegawai khas Pakatan Rakyat, Razak Ismail.
Difahamkan insiden ini ekoran pertelingkahan tentang pengurusan syarikat kaitan kerajaan, kumpulan Semesta yang menguruskan penjualan pasir.
Sebelum Pakatan Rakyat mengambil alih pentadbiran negeri Selangor, didakwa banyak kes kecurian pasir.
Oleh itu, ia diserahkan kepada Kumpulan Semesta untuk mengendalikannya dan ia terletak dalam bidangkuasa Yaakob selaku yang bertanggungjawab terhadap portfolio tersebut.
Namun begitu, difahamkan masih terdapat aduan yang diterima termasuk dari kalangan ADUN Pakatan sendiri.
Malah, ADUN Bukit Antarabangsa dari PKR, Azmin Ali juga pernah menegur prestasi kumpulan Semesta dalam sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor.
Sementara itu, Yaakob memberitahu pemberita bahawa SPRM menyiasat dua perkara, iaitu kelulusan penjualan pasir dan lawatan beliau ke negeri China November lalu.
Katanya, pegawai SPRM itu mengambil tiga dokumen, iaitu profail syarikat berkaitan dengan penjualan pasir dan dokumen kedua lawatannya ke Hang Zhou dan Yiew (November) dan lawatannya ke Beijing minggu lalu. Hussein turut mengikuti lawatan ke China itu.
Yaakob menyifatkan tindakan SPRM itu sebagai satu langkah yang sengaja untuk memalukannya.
Pada masa ini, tiga exco kerajaan negeri berada di pejabat Yaakob. Mereka ialah Ronnie Liu, Elizabeth Wong dan Dr Xavier Jayakumar.
Pegawai SPRM masih lagi mengambil kenyataan daripada Hussein.
Pada kira-kira jam 3.35 petang, SPRM membawa Hussein ke ibupejabat suruhanjaya itu di Putrajaya untuk siasatan lanjut.
Sebelum itu, berlaku sedikit kekecohan apabila seorang pegawai di situ meminta lima pegawai SPRM tersebut supaya mengisi borang lawatan tetamu ke pejabat tersebut.
Pada mulanya, mereka enggan enggan mengisi borang tersebut, tetapi selepas didesak Yaakob, maka pun berbuat demikian.
Yaakob dan penasihat undang-undang negeri, Salim, turut mengikut Hussein ke Putrajaya.
Difahamkan SPRM mempunyai waran untuk menahan Hussein untuk siasatan lanjut.

DS ANWAR DI HULU SGR -BUKIT SENTOSA-19 JAN 2009

January 19, 2010

Ds Anwar berpidato..1Msia jadi jelak disebut..slogan semata !



k.
DS Anwar berucap dihadapan lebih seribu penduduk Bukit Sentosa/Bukit Beruntung, mengunkap kesah semasa menjadi Pemangku Perdana Menteri. Bekas Menteri menjana kewangan diri. PKFZ dan Perwaja antara kes yang tidak dibuat keadilan.

LINTAS LANGSUNG DARI DATARAN SENTOSA, BUKIT BERUNTUNG (10.29MLM)..BERSAMA DS ANWAR


Yb Abdullah Sani sedang menyampaikan pidato, dari penalaman seorang aktivis pekerja

SIARAN LANGSUNG DARI TAPAK CERAMAH DS ANWAR - DATARAN SENTOSA, BKT SENTOSA @9.37mlm



Petang tadi, YB Abdullah Sani menyampaikan hadiah kepada pemenang-pemenang aktiviti sukan rakyat yang diadakan disebelah petang di tapak ceramah Dataran Sentosa, Bkt Beruntung..
Sekarang Tuan Khalid Jaafar sedang menyampaikan syarahan di hadapan hampir seribu orang warga penduduk sekitar Bkt Beruntung/Bkt Sentosa, kebanyakan datang dengan sendiri tanpa diberikan bayaran imbuhan, tidak seperti di Program Juara Rakyat Yang dibuat oleh pihak berkenaan.

LINTAS LANGSUNG DARI DATARAN SENTOSA, BUKIT BERUNTUNG (7.25MLM)..BERSAMA DS ANWAR


Persiapan siap di Dataran Sentosa, Bukit Beruntung menunggu ketibaan Ds Anwar, beliau dijangka bersama masyarakat Kalumpang untuk menghadiri makan malam jam 8 mlm, Pekan Kalumpang adalah kira-kira 15 km dari Bukit Beruntung.
Pada sebelah petang tadi jam 2ptg, hampir 300 penduduk hadir bilamana diadakan pertandingan sukan untuk kanak-kanak dan remaja dimana beberapa pertandingan telah dijalankan. Hadiah disampaikan oleh  YB Abdullah Sani, pengelola dan penasihat sekretariat program bersama Ds Anwar.

PENYERAHAN KUNCI PROJEK PRIHATIN KERAJAAN SELANGOR, KERLING DUN BTG KALI -18 JAN 2010 ISNIN 3 PTG.


DK SALEHUDDIN : MENGAPA SAYA BERHENTI DARI JADI SUA PKR?



Oleh G. Manimaran
KUALA LUMPUR, Jan 18 — Pada salah satu bekas abu rokok di pejabat setiausaha agung Parti Keadilan Rakyat (PKR) tertera perkataan “Why Quit?”. Dari sudut tabiat merokok, ia merujuk kepada mengapa hendak berhenti merokok.
Tetapi dalam arena politik ia merujuk kepada sebab setiausaha agung PKR mahu melepaskan jawatannya ketika PKR perlu berjalan jauh.
Soalan mengapa meletakkan jawatan sekali lagi dikemukakan kepada Datuk Salehuddin Hashim (gambar) semasa beliau ditemui di pejabatnya hujung minggu lalu.
Kini, beliau sedang melalui hari-hari terakhir sebagai setiaushaa agung PKR. Walaupun keputusannya untuk meninggalkan jawatan ini sudah diketahui umum manakala pucuk kepimpinan pula sudah menerima keputusannya, sebab dan punca yang menyumbang kepada tindakan Salehuddin masih menjadi bahan perbualan.
Dalam perbualan panjang lebar beberapa hari sebelum pertemuan di ibu pejabat PKR itu, walaupun banyak maklumat yang tidak dapat didedahkan kepada umum, Salehuddin menceritakan pahit manis selama enam tahun bersama PKR — parti politik pertama beliau sertai dalam hidupnya iaitu pada 2004.
Jika begitu keadaannya, apa yang menarik beliau menyertai PKR?
Salehuddin memulakan ceritanya dengan mengatakan bahawa beliau menerima sepucuk surat dari Penjara Sungai Buloh pada tahun 2004. Bermakna beliau diminta oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim sendiri agar membantu pihaknya memulih dan memperkukuhkan parti itu selepas mengalami prestasi teruk dalam pilihan raya umum ke-11 pada 2004.
Pada tahun itu PKR hanya memenangi satu kerusi. Presidennya Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail sahaja yang mengekalkan kerusi beliau dimenangi pada 1999.
“Pada ketika itu sendiri saya sudah ditawarkan sebagai setiausaha agung... tetapi saya menolak. Jadi, saya diminta agar menjadi setiausaha pengelola,” kata Salehuddin yang sepanjang perbualannya gemar berkata “jangan siarkan” atau “jangan petik yang ini”.
“Apabila PKR kembali pulih dan memperoleh kemenangan lebih baik pada Mac 2008 (sebagaimana dijangkakan), prestasi yang lebih baik, saya pun pergi bercuti di Pulau Pinang.
“Kira-kira sebulan selepas pilihan raya umum ke-12 (sekitar Mac), semasa saya sedang bercuti di Pulau Pinang, saya menerima satu panggilan telefon.
“Panggilan (daripada Anwar) meminta saya menyambung tugas di PKR dan kali ini sebagai setiausaha agung,” kata Salehuddin yang menggantikan Tan Sri Khalid Ibrahim yang menjadi menteri besar Selangor bagi kerajaan negeri Pakatan Rakyat.
Sepanjang enam tahun di PKR Salehuddin jarang-jarang menemui wartawan. Malah beliau sangat jarang memberikan kenyataan media.
Selaku personaliti yang kelihatan bercakap terus-terang dan terbuka apabila memberikan pandangannya menjadi perhatian ramai ekoran pendedahan satu emel, yang secara tidak langsung mengaitkan situasi ‘hubungan tegang’ dalam PKR.
Ia berkaitan dengan emel yang menggambarkan Salehuddin telah menyuarakan rasa tidak puas hati beliau terhadap cara pengurusan ekonomi Khalid khususnya berkaitan dengan pembabitan kroni di Selangor.
Di samping itu, turut dibangkitkan soal isu pinjaman yang dibuat oleh kerajaan negeri Selangor untuk mengambil alih hutang Talam Corp Bhd kepada anak syarikat Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor yang berjumlah RM391 juta.
Anwar, penasihat PKR dan penasihat ekonomi bagi kerajaan Selangor, dua hari selepas Salehuddin memutuskan untuk melepaskan jawatan menafikan desas-desus wujudnya perpecahan dalam parti.
Dalam ulasan yang senada dengan Anwar itu, Salehuddin pula memberitahu: “Mereka (kepimpinan PKR) telah melayan saya dengan baik tetapi tidak tahu bagaimana untuk menggunakan saya.”
“Saya bukan kakitangan... saya adalah urat dan saraf (sekretariat parti),” tambah beliau.
“Saya menganggap kerja ini sesuatu yang serius. Ini adalah amanah,” kata Salehuddin sambil menambah, beliau mempertimbangkan keputusan untuk melepaskan jawatan setiausaha agung, yang mengejutkan ramai pihak, sepanjang lapan bulan lalu.
“Saya fikir, saya muhasabah diri saya sepanjang lapan bulan lalu... adakah saya masih mampu melakukan tugas ini dengan baik, jika tidak apakah patut saya melepaskan kerusi ini kepada orang lain yang lebih berupaya, orang yang lebih muda untuk meneruskan tugas dan tanggungjawab sebagai setiausaha agung,” jelas beliau sambil mengatakan mempunyai latar belakang dan pengalaman memulihkan operasi syarikat-syarikat swasta yang bermasalah.
“Bila sampai masanya saya kena membuat keputusan untuk berundur diri, ini datang dengan amat senang.
“Sekiranya kita memandang ini sebagai satu tanggungjawab dan kerja-kerja amanah, bila saya dapati yang saya tidak dapat lagi mencapai tahap yang saya kira perlu atau orang lain berpendapat saya tidak sampai ke tahap kerja itu, maka wajiblah berundur untuk memberi peluang kepada orang lain.
“Lainlah jikalau jawatan itu dikira pangkat dan berprestij maka sukar hendak melepaskannya,” jelas Salehuddin.
Ada pihak mendakwa beliau melepaskan jawatan setiausaha agung kerana egonya. Menjawab soalan ini, Salehuddin menjawab: “Ya, saya memang kuat ego.”
“Bagaimanapun kita kena membezakan antara kuat ego dan besar ego... kedua-dua ini membawa maksud berbeza, kita kena tahu,” katanya.
Malah Salehuddin juga menafikan beliau meninggalkan jawatan setiausaha agung kerana kecewa tidak mendapat kerjasama dan pandangannya selalu tidak sealiran dengan pemimpin-pemimpin lain dalam PKR.
“Tidak, tidak... saya OK. Saya menerima sokongan yang baik. Memang saya sedikit keras (dalam pendirian dan pandangan),” katanya.
Salehuddin bagaimanapun mengakui ada perkara yang beliau tidak bertahan atau menerima dalam politik negara ini termasuk dalam Pakatan dan PKR sendiri.
“Saya tidak boleh menerima elemen mengistitusikan ketidakjujuran... saya ada orang biasa,” katanya yang turut mengakui menerima tawaran untuk bertanding pilihan raya umum lalu. Beliau menolak tawaran itu sebaliknya memainkan peranan dalam soal kempen untuk anak perempuan Anwar, Nurul Izzah, muka baru yang memenangi kerusi Lembah Pantai.
“Saya tidak berminat dalam politik. Saya berminat untuk memberi khidmat kepada komuniti... saya boleh memberi khidmat mengikut cara ini,” katanya.
Pakatan Rakyat menurut Salehuddin, perlu melakukan sesuatu yang lebih baik tanpa mengulangi kelemahan dan kesilapan yang dilakukan oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) sepanjang lima dekad pemerintahannya.
“Anda turun gelanggang pilihan raya dengan meminta ‘undilah saya, saya akan membawa perubahan kepada anda’. Jika anda tidak menunaikan apa yang dijanjikan, apa maknanya kepada janji yang dibuat?,” tambah beliau kepada soal pentingnya kejujuran.
“Untuk ini negara perlu bergerak ke depan. Kita memerlukan pembaharuan... ini bukan cerita bila demam kita beri panadol, tapi ini cerita anda memerlukan pembedahan.
“Kita bukan membuat cara lama, tetapi dengan usaha yang lebih baik. Tetapi kita kena membuat dengan cara lain (lebih baik daripada BN). Ini yang dikatakan sebagai reformasi, bukan tukar baju sahaja,” tambah Salehuddin.
Beliau menambah, peranan ahli-ahli politik adalah memastikan wujudnya satu tahap maruah diri dalam masyarakat negara ini.
“Kita perlu berusaha untuk mewujudkan elemen darjat atau maruah diri pada diri setiap orang,” katanya.
Dalam pertemuan ini, Salehuddin masih yakin PKR mempunyai masa depan yang lebih baik daripada sekarang berbanding dengan dua komponen lain dalam Pakatan.
“PAS hanya mempunyai sokongan kumpulan tertentu, itu yang saya rasakan. PAS mempunyai sokongan dalam lingkungan terhad, begitu juga dengan DAP.
“Jadi beritahu saya parti mana yang menikmati sokongan sebahagian besar rakyat negara meliputi semua kaum?” tanya beliau.
Dalam ulasannya, Salehuddin mengakui bahawa PKR perlu memperlihatkan kesungguhan dalam perjuangannya termasuk dalam soal mendisiplinkan kepimpinan dan ahli parti.
Dengan mengambil kira apa yang berlaku dalam parti selepas pilihan raya umum 2004, Salehuddin memberitahu, PKR kelihatan tidak bersungguh-sungguh dalam aspek ini.
“Ambil kes ke atas (Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu) Zulkifli Noordin... apakah tindakan yang diambil oleh kepimpinan parti. Kata siasat, kata hendak ambil tindakan disiplin, akhirnya apa jadi? Tidak ada ketegasan, maksud saya apa jua ketetapan pihak awam mesti jelas dengan ketetapan kita,” katanya.
“Tiada apa-apa tindakan. Orang tertanya-tanya berkenaan tindakan PKR di bawah prinsip tidak bertindak apa yang diperkatakan... ini satu contoh sahaja,” kata beliau yang juga bekas pelajar Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK).
Apakah PKR mempunyai masa depan tanpa Anwar sebagai ketua umum atau penasihatnya, Salehuddin menjelaskan, “apa yang saya dapat katakan di sini ialah gerakan reformasi yang dimulakan 10 tahun lalu akan berterusan, ia terus mekar walaupun tanpa Anwar... tetapi lebih baik adanya Anwar.”
Anwar, penasihat dan ketua Umum Pakatan Rakyat dijangka berhadapan dengan kes liwat yang keduanya dalam satu dekad hujung bulan ini.
Masa depan negara berada di persimpangan, kata beliau sambil menambah, setiap apa yang berlaku orang suka melihat dari sudut persepsi perkauman.
“Misalnya ambil saja perlawanan bola sepak, jika Malaysia tidak menunjukkan prestasi baik, orang terus kata itu lah dia tiada Cina, tiada India, banyak orang Melayu... kita perlu mengelak benda-benda ini,” katanya.
Mengenai prestasi pembangkang, khususnya PKR, Salehuddin mengakui bahawa beliau memang telah meramalkan kejayaaan yang lebih baik berbanding tahun 1999 dan 2004.
Salehuddin melepaskan jawatannya selepas PKR mengadakan konvensyen khas pertengahan tahun lalu untuk meminda perlembagaan, antara lain membolehkan parti itu mengadakan pemilihan langsung melibatkan ahli akar umbi.
Tugasan besar disusuli dengan konvensyen sulung Pakatan Rakyat pada 19 Dis lalu.
“Pakatan Rakyat telah melakukan yang terbaik... tetapi seharusnya lebih baik daripada apa yang disaksikan,” katanya.

January 18, 2010

Pelajar di hadapkan ke mahkamah diatas tulisannya di Facebook !


Harakahdaily   
KUALA LUMPUR, 15 Jan: A 25-year-old student has been charged at the Sessions Court for threatening public safety with a comment he allegedly posted on Facebook over the recent firebombs and vandal attacks on churches.But the government action has drawn criticism from PAS leaders, who accuse the police of using the student as a pretext for their inability to capture the real culprits. “It’s really quite funny. If you read the Facebook comment, you can straightaway tell that it is not a serious threat but a juvenile joke from an immature person. And I believe that was what the student told the police during investigation,” PAS Youth leader Abdullah Karim told Harakahdaily. “That they are now proceeding to prosecute him shows how desperate they must be. We urge them to let the student go. Reprimand him, scold by all means. But he is not the one they should be looking for, so don't make him a scapegoat.” 

Don't make him a scapegoat

Mohamad Tasyrif Tajudin was charged under Section 233 (1) (a) of the Communications and Multimedia Act.
He had written ‘Kenapa? Nak aku baling bom petrol pulak kat sana? Harga boleh runding’ or ‘Why? Do you want me to throw a petrol bomb there? We can negotiate the price’ during a discussion on the ongoing Allah controversy. Mohamad Tasyrif was unrepresented and has not entered any plea. He was also unable to post the RM10,000 bail and will be remanded until Monday, when his trial will take place.

January 17, 2010

Dk Fauzi Abd Rahman : Tak Mustahil kuasai Pahang dlm PRU13


Oleh Zukri Aksah
KUANTAN, Jan 17 – Pengerusi Parti Keadilan Rakyat Pahang Datuk Fauzi Abd Rahman berkata Pakatan Rakyat (PR) tiada pilihan kecuali menguasai kepimpinan kerajaan negeri itu dalam pilihan raya umum ke-13 bagi memenuhi aspirasi rakyat.
Malah kata beliau, bukan mustahil untuk pihaknya mencapai sasaran tersebut jika dilihat pada senario semasa yang menunjukkan kelemahan pentadbiran pimpinan Umno-Barisan Nasional.
“Lima puluh tahun selepas Hiroshima dan Nagasaki dihancurkan, Parti Liberal Demoratik (LDP) membawa Jepun menjadi kuasa ekonomi kedua terkuat di dunia selepas Amerika Syarikat, tetapi Umno dan BN selepas lima puluh tahun memerintah Malaysia membawa negara ini ke ambang kehancuran,” kata beliau.
Bukan hanya Jepun, bahkan negara-negara seperti Korea Selatan dan Singapura jauh terkedepan dalam bidang ekonomi berbanding Malaysia yang jauh lebih kaya dari negara-negara ini dengan sumber alam semula jadi.
Fauzi berkata demikian ketika berucap merasmikan Konvensyen PKR Pahang bertemakan “Menggilap Harapan Rakyat” pagi tadi.
“Bermula PRU-12 tahun 2008 yang lalu, Umno dan BN sudah semakin kehilangan kuasa.
“PRU-12 menyaksikan BN hilang kuasa di lima negeri dan di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, BN juga hilang penguasaan dua pertiga di Parlimen.
“Harus diingat di Semenanjung Malaysia dalam PRU-12 lalu, tiga parti dalam Pakatan Rakyat bertanding melawan 14 parti komponen BN, dan Pakatan Rakyat berupaya mengatasi BN dalam undi popular,” jelas Fauzi.
Bekas pemimpin Umno ini juga percaya BN hari ini semakin berada dalam ketakutan yang tergambar dengan ugutan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishamuddin Hussein yang menyatakan kesediaan menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri terhadap penasihat PKR Datuk Anwar Ibrahim dalam kes penggunaan kalimah “Allah”.
“Bila masa pula Anwar terlibat dengan isu ini? Siapa yang sibuk berdemonstrasi baru-baru ini?” katanya.
Kerisauan BN ini, jelas Fauzi banyak berpunca dari keadaan ekonomi negara yang semakin teruk, dikhuatiri BN akan diketahui rakyat.
UBS Investment Research mendedahkan tahap rizab antarabangsa Malaysia telah merudum sebanyak 25 peratus pada tahun lepas, malah dari 40 buah negara di rantau ini yang dikaji oleh UBS, Malaysia berada di tangga ke-38.
“Ini semua berlaku tidak lain tidak bukan kerana salah guna kuasa dan rasuah yang berleluasa di kalangan pemimpin BN.
“Ini diakui sendiri oleh Tun Dr. Mahathir yang menyifatkannya sebagai kebusukan yang sudah merebak sehingga ke usus,” kata Fauzi.
Fauzi dalam ucapannya juga merujuk keadaan negeri Pahang yang semakin teruk kebelakangan ini dengan jumlah hutangnya sahaja mencecah hampir RM1 bilion, ditambah dengan defisit bajet negeri sudah masuk tahun ke-12 berturut-turut.
Beliau turut mendedahkan ada sebuah syarikat yang ditawarkan sejumlah besar tanah negeri bagi menyelesaikan hutang kerajaan negeri dengan syarikat tersebut yang berjumlah lebih kurang RM200 juta.
“Jika ini menjadi amalan Kerajaan Pahang, gagal bayar hutang bagi tanah, gagal bayar hutang bagi tanah, akhirnya tanah mana yang tinggal untuk rakyat negeri ini,” jelas Fauzi.
Ucaptama dan penutup dijangka disampaikan oleh Anwar yang juga ketua umum PR pada pukul 4.45 petang ini.

MAJLIS KESYUKURAN KEJAYAAN PROJEK MEMBAIKPULIH BUMBUNG-BUMBUNG DI PANGSAPURI SERI CHEMPAKA, BUKIT SENTOSA, HULU SELANGOR


MAJLIS KESYUKURAN KEJAYAAN PROJEK MEMBAIKPULIH BUMBUNG-BUMBUNG DI PANGSAPURI SERI CHEMPAKA, BUKIT SENTOSA, HULU SELANGOR..
 Adalah dimaklumkan bahawa Y.B. Tuan Iskandar Bin Abdul Samad (Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan Dan Setinggan) akan menghadiri satu majlis kesyukuran anjuran penduduk pangsapuri Seri Cempaka bersempena kejayaan membaik pulih bumbung-bumbung pangsapuri Seri Chempaka. Oleh yang demikian semua wakil-wakil media dijemput untuk hadir ke majlis kesyukuran tersebut pada butiran di bawah: 
TARIKH     :  17 JANUARI 2010 (AHAD)
MASA          :  1.30 PETANG (LEPAS ZOHOR)
TEMPAT    :  PANGSAPURI SERI CEMPAKA, BUKIT SENTOSA
ANJURAN  :  PENDUDUK PANGSAPURI SERI CEMPAKA,
                       BUKIT SENTOSA, HULU SELANGOR
Kehadiran Tuan/Puan amat dialu-alukan dan diucapkan ribuan terima kasih.
*Sebarang pertanyaan boleh terus menghubungi En. Rosly di nombor 012-334 1158.

Another tot..

In East Malaysia, is the Christian God referred to as Allah? Yes. Do they speak in Bahasa Malaysia? Yes. Is the Christian God referred to as 'Allah' in Bahasa Malaysia? Yes. So is it not wrong? No (in East Malaysia). Is Bahasa Malaysia the same throughout the whole of Malaysia? Yes. Do we all sit for same exams? Yes.

So why can't Allah be used in West Malaysia as well? Because we say so. And because there are enactments. Can you quote anything from the Quran that prohibits the use of Allah by Christians? No.

So why do you say it is prohibited for us to use? For the sake of harmony. Isn't it better to educate the people that it is okay for non-Muslims to use the word? No. Why? Because we say so. Who is this we?

January 16, 2010

Pemangku raja imam solat hajat


M Faqih Foto Rizal Tahir


KOTA BHARU, 15 Jan: Pernahkan anda melihat raja atau sultan mengimamkan solat bermakmunkan rakyat jelata, tentunya jarang sekali.
Kalau ada pun dahulu Sultan Johor pernah membaca khutbah Jumaat.
Lain pula di Kelantan malam tadi apabila Pemangku Raja, Tengku Mohammad Faris Petra mengimamkan solat hajat yang turut disertai ribuan rakyat Kelantan.
Menjadi makmun pada solat tersebut Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, anggota-anggota Exco, Mufti, Datuk Shukri Mohamad, Ketua Hakim Syarie, Datuk Daud Mohamad, wakil-wakil rakyat dan pegawai kerajaan.
Program tersebut juga mencatat satu sejarah baru di Kelantan apabila kelihatan hampir semua ketua jajahan dan pegawai tadbir negeri hadir.
Sedangkan sebelum ini padang bola di Stadium Sultan Mohammad Ke IV hanya dipenuhi penyokong PAS dan Pakatan Rakyat menghadiri program solat hajat dan ceramah di situ.
Malam tadi suatu kelainan disaksikan sepanjang PAS menerajui Kelantan hampir 20 tahun.
Sebelum itu solat Maghrib diimamkan mufti dan Ketua Hakim Syarie pula mengimamkan solat Isya.
Biar pun kehadiran pada program itu tidak mampu menandingi program politik dianjurkan PAS dan Pakatan, namun suatu kelainan dirasakan apabila ia turut dihadiri Pemangku Raja.
Tuan Guru Nik Abdul Aziz berkata, satu sejarah baru berjaya dicetus di Kelantan malam tadi apabila Pemangku Raja menjadi imam solat hajat memohon kesejahteraan sultan dan kehidupan rakyat.
“Sepanjang usia ambo lebih 75 tahun tidak pernah melihat ada Pemangku Raja yang menjadi imam solat. Biarlah kita mulakan usaha murni ini di Kelantan.
“Kalau sebelum ini kita lihat Ketua Polis Negeri menyampaikan khutbah lengkap dengan pakaian polis di mimbar Jumaat.
“Kesemua perubahan itu berlaku di Kelantan,” katanya melahirkan rasa gembira ketika menyampaikan kuliah ringkas pada majlis tersebut.Harakahdaily/-

January 14, 2010

KENYATAAN WAKIL PENDUDUK TIDAK BENAR, MEREKA ADALAH EJEN UMNO...

Dari berita yang dipaparkan didalam Sinar Harian hari ini yang menyalahkan pemimpin PKR dan menuduh kenyataan beliau adalah tidak benar dan merupakan satu dari usaha untuk menjatuhkan kepimpinan dan merendahkan pentadbiran kerajaan Pakatan Rakyat Selangor.
Dari mananya kenyataan itu dikeluarkan dan mengapa setiap kali berita berkenaan bumbung di Bukit Sentosa, wakil yang menjadi ejen UMNO mewakili penduduk, sebenarnya majoriti dari penduduk di perumahan Seri Cempaka/Seri Anggerik sebenarnya amat gembira apabila langkah kerajaan negeri membantu mereka selepas 8 tahun untuk menyiapkan bumbung di 2 blok perumahan sebagai langkah awal untuk menilai kualiti dan struktur bumbung sebelum menyiapkan baki blok-blok yang terlibat (kos kurang dari 300k). Janganlah cepat menuduh kerajaan negeri tidak membuat apa-apa tindakan berkenaan bumbung tersebut. Sebenarnya semua bumbung yang mengalami kerosakan adalah sebahagian dari angkara pemaju berkomplot dengan pemimpin BN sebelum ini (CF kedaikopi). Ini termasuklah PBT yang berkenaan yang mengeluarkan CF kpd pemaju. Kerajaan negeri sedang meneliti langkah seterusnya, setelah 8 tahun boleh bersabar, tunggulah dalam masa terdekat ini, jangan cepat membuat penilaian terhadap keupayaan pentadbiran negeri.
Pihak PKR amat kecewa diatas manipulasi berita hari ini dan suratkhabar ini harus bertanggungjawab diatas berita yang disiarkan. Dimasa lepas, banyak berita yang tidak seimbang dan malahan ruang yang diberikan untuk kerajaan negeri memberikan maklumat dan berita amat mengecewakan didalam halaman SH Hulu Selangor (S24).

Shaiful Anuar Sulaiman
Ketua Penerangan PKR
Cabang Hulu  Selangor

Penduduk berang kenyataan PKR
BUKIT SENTOSA – Sebahagian besar penghuni di 52 blok pangsapuri yang terjejas akibat masalah bumbung di sini berang dengan kenyataan pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR) cabang ini yang mendakwa, kononnya Perdana Menteri memperoleh maklumat salah daripada pemimpin tempatan berhubung kerosakan bumbung terbabit.
Penduduk juga marah, geram dan kesal dengan kenyataan pemimpin PKR itu yang mengatakan tidak berlaku sebarang perpindahan penduduk daripada kawasan tersebut.
Menurut mereka, pemimpin PKR itu hanya tahu bercakap tetapi tidak menyelidiki terlebih dahulu fakta dan kebenaran mengenainya.
Malah, mereka turut menegaskan bahawa kelibat pemimpin itu langsung tidak pernah kelihatan sama ada untuk tujuan tinjauan atau lawatan penduduk termasuk di dalam program komuniti.
Pengerusi Persatuan Penduduk, Pangsapuri Seri Anggerik 3, Mohd Amin Md Tan, 42, berkata, dia amat terkejut dengan kenyataan itu dan menyangkal sepenuhnya dakwaan kononnya pemimpin tempatan memberikan maklumat salah kepada Perdana Menteri sehingga mengumumkan peruntukan belasan juta untuk membaik pulih bumbung terbabit.
Menurutnya, penyediaan kertas kerja mengenai anggaran kos pembaikpulihan itu adalah atas persetujuan penduduk dan bukan sengaja direka.
“Kami sudah perjuangkan isu ini sejak lapan tahun lalu dan mahukan peruntukan khas bagi membaikinya.
“Tetapi, apabila sudah ada pemimpin yang mahu membantu dan sanggup menyalurkan peruntukan berjuta, ada pula yang iri hati dan dengki.
“Nash (Mohd Nashruddin Abd Aziz) pun tak pernah datang lawat kami atau meninjau masalah bumbung ni, jadi bagaimana dia tahu semua maklumat ini,” katanya kepada Sinar Harian, di sini semalam.
Amin turut menyangkal kenyataan pemimpin PKR Cabang Hulu Selangor itu yang mengatakan kerosakan bumbung itu berlaku sebelum ada penduduk mendiaminya. Menurutnya, pemimpin itu seolah-olah buta sejarah dan tidak langsung mengambil tahu perkembangan di kawasannya.
Dia turut mencabar pemimpin PKR itu supaya buktikan kebena ran kononnya tiada penduduk terlibat yang berpindah.
“Kalau benar beliau pemimpin yang mengambil tahu masalah penduduk di sini, tahukah beliau, berapa penduduk yang terlibat di Pangsapuri Seri Anggerik 3 ini?
“Kalau nak bukti jelas, Nash pun boleh tanya salah seorang pemimpin Angkatan Muda Keadilan (AMK) Cabang Hulu Selangor yang menetap di sini, berapa ramai yang sudah meninggalkan pangsapuri ini, ada atau tidak?” katanya.
Menurutnya, penduduk boleh membuktikan berapa ramai yang berpindah dan di mana mereka menetap sekarang.
Amin dalam pada itu melahirkan rasa sedih dan kesal kerana Kerajaan Negeri meletakkan seorang pemimpin seperti itu.
Penduduk Pangsapuri Anggerik 3, Kamazan Mohd Kilau, 49, pula menjelaskan, jumlah peruntukan RM15.6 juta yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak itu hanyalah anggaran kos pembaikpulihan dan bukan jumlah tepat yang diperlukan.
Malah dia difahamkan, peruntukan itu termasuk kos mengecat semula bangunan lama.
“Peruntukan yang diumumkan hanyalah anggaran dan tidak timbul soal pembaziran kerana kerja pembaikpulihan belum dilaksanakan.
“Bagaimana boleh dikatakan wujudnya pembaziran sedangkan belum ada kerja pembaikpulihan dilakukan,” katanya.
Menurutnya, Nashruddin sepatutnya menyiasat terlebih dahulu perkara itu sebelum mengeluarkan sebarang kenyataan yang disifatkannya tidak berasas dan hanya tangkap muat.
Kenyataan pemimpin itu juga dikatakan sengaja mahu mengelirukan rakyat.
Setiausaha Persatuan Penduduk, Apartmen Seri Mawar, Abdul Latif Abdullah, 50, menasihatkan pemimpin PKR itu supaya bersikap terbuka dan bersyukur dengan bantuan Kerajaan Pusat menyelesaikan masalah tersebut.
Menurutnya, tidak sepatutnya seorang pemimpin yang dipilih rakyat membelakangi segala masalah rakyat dan tidak mengambil tahu tentang sebarang masalah dihadapi.
“Walaupun kawasan saya tidak terlibat dengan masalah kerosakan bumbung ini, tetapi saya tetap sedih dengan masalah yang dihadapi.
“Dan seandainya ada pemimpin yang sudi membantu, kita perlu mensyukurinya,” katanya.
Sementara itu, Pengerusi Persatuan Penduduk, Pangsapuri Seri Cempaka, Mohamad Zainuddin Yeob, 56, kesal dengan kenyataan Nashruddin yang disifatkannya hanya pandai bercakap dan menabur janji.
Menurutnya, Nashruddin pernah berkunjung ke pangsa- purinya dan berjanji mahu membantu menyediakan peruntukan untuk melaksanakan aktiviti gotong-royong.
“Bagaimanapun, bukan sahaja peruntukan tidak disalurkan, malah kelibatnya juga tidak kelihatan ketika gotong-royong dijalankan.
“Saya berasa cukup marah dengan kenyataannya kerana saya sendiri terlibat dengan perpindahan.
“Bagaimana pula dia boleh cakap, tiada penduduk yang berpindah dan kalau betul, sejak dulu lagi pangsapuri ini rosak, saya pun tidak akan tinggal di sini,” katanya yang terpaksa berpindah ke taman bersebelahan.