October 30, 2011

MALAYSIA DIDALAM KRISIS ~ MSK

Oleh: MSK


Salah satu sebab mengapa rakyat Malaysia, terutama orang Melayu, mengambil sikap acuh tak acuh tentang apa yang berlaku dalam negara adalah kerana ketiadaan maklumat. Surat khabar setiap hari bercerita tentang jenayah, skandal seks, kehidupan artis. Blog pro-Umno setiap hari bercerita tentang skandal Pakatan. Blog pro-Pakatan setiap hari bercakap tentang keburukan Umno. Itulah politik Melayu. Semuanya perlu sensasi.

Dalam siri Revolusi Ekoposial 1,2 dan 3…aku cakap pasai perubahan pemikiran dan perubahan generasi. Kebanyakan komen mengaiitkan revolusi dengan kemiskinan, dan aku keluarkan statistik kemiskinan. Secara umumnya, ramai yang bersetuju bahawa rakyat yang miskin tidak akan menggerakkan revolusi. Realitinya, lebih miskin seseorang itu, lebih kuat kebergantungannya kepada pemerintah.

Kemudian, kita kaitkan pula kegagalan kebangkitan rakyat kerana middle class tidak memainkan peranan mereka. Perkara ini tidak akan berakhir kerana keseluruhan sistem kita sudah kaput. masyarakat diasingkan, dan maklumat disorokkan. Kita tidak sedar bahawa kita didalam krisis.

Dari 1970 hingga 2008, Harga Index Pengguna (CPI) berada dalam lingkungan 2-4%. Tak pernah tinggi daripada itu. Kita anggaplah petunjuk rasmi kerajaan itu betul tapi cuba buat sikit kajian tentang kenaikan harga yang kita sendiri rasai.

Tahun 1970, harga sepinggan nasi hanyalah RM0.70 sen. Sekarang, kalau makan dikedai mamak, paling kurang RM6.00. Berapa peratuskah kenaikan tersebut?

Tahun 1972, harga Toyota KE 20 hanya RM7,000. Sekarang, Toyota Vios berharga hampir RM70,000. Dulu, kalau kita bayar RM300 sebulan, kita memerlukan 23 bulan untuk menyelesaikan ansuran. Sekarang…kita memerlukan 9 tahun untuk menyelesaikan hutang.

Tahun 1972, harga rumah teres ialah sekitar RM38,000. sekarang sudah meningkat kepada RM200,000. Itu dipinggiran bandar Ipoh. Kalau kat Penang, apartmen dua bilik saja bernilai RM300,000. Siapa yang mampu beli rumah?

Kesannya? Kita terpaksa tinggal makin lama makin jauh dari tempat kerja. Masa dihabiskan diatas jalan manakala masa dengan keluarga semakin berkurangan. Dan yang lebih sakit…anak-anak kita masa depan tidak mungkin mampu membeli rumah. Semakin lama, generasi kita semakin miskin. Apabila miskin, kita akan terus berpaut dengan pemerintah. Generasi miskin akan terus merana dalam putaran kemiskinan.

Yang boleh membantu mereka untuk keluar dari putaran kemiskinan ini ialah golongan middle class yang prihatin. Apakah golongan middle class ini masih wujud?

Pada tahun 1970, mak aku bekerja sebagai amah. Dia dapat RM50.00 sebulan. Aku kesian kat mak aku, tapi gaji RM50.00 itu dia boleh beli macam-macam. Untuk perbandingan, kita gunakan emas.

Gaji RM50.00 emak aku, kalau tak dibelanjakan…dia boleh beli 14 gram emas.

Tahun 1980, aku mula bekerja dan gaji asas bagi taraf diploma ialah RM750.00. Kalau aku tak belanja duit tu, aku boleh beli 20 gram emas.

Sekarang anak aku keluar universiti, ada ijazah dan mula bekerja. Gaji permulaan dia ialah RM1200.00. Dengan RM1200.00, anak aku hanya boleh beli 10 gram emas!! Kita makin baik atau makin teruk?

Anak aku yang pergi universiti…duit aku habis puluh ribu…kemudian berhutang kat PTPTN…tiba-tiba standard dia lebih teruk dari mak aku yang bekerja sebagai amah tahun 1970!!

Sekurang-kurangnya, mak aku tak berhutang..tapi anak aku akan terus berhutang untuk sepuluh tahun lagi. Tu belum nak beli kereta..nak beli rumah…nak kawin!

Cuba tengok piramid yang ideal bagi sesebuah negara.

October 28, 2011

MUHYIDDIN DINGATKAN ~ BUSUK IKAN BERMULA DARI KEPALA

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin hendaklah menyedari bahawa kerajaaan yang dipimpin oleh Umno BN sekarang sudah pun gagal menguruskan hasil mahsul negara dengan berkesan.
Umno digesa melihat kepada diri sendiri terlebih dahulu sebelum menuding jari kepada orang lain. TPM mestilah sedar bahawa busuk ikan itu sebenarnya bermula daripada kepala,” kata Penolong Setiausaha Dewan Ulamak PAS Pusat, Ustaz Nazmi Nik Din.
Beliau mengulas arahan Muhyiddin agar tindakan disiplin atau hukuman setimpal diambil terhadap pihak yang terbukti melakukan pembaziran atau salah guna kuasa seperti dilaporkan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2010 seperti mana yang dilaporkan dalam salah sebuah akhbar arus perdana hari ini.
Katanya, itulah akibatnya apabila negara dipandu oleh Umno, apabila Islam tidak dijadikan asas utama dalam kehidupan, maka perasaan takut kepada Allah dalam menguruskan harta orang ramai akan hilang.
"Hadis ada menyebut bahawa anggota badan (perbuatan manusia) kita akan jadi rosak kalau hati sudah rosak, dan sebaliknya kehidupan kita akan jadi sejahtera kalai hati kita sejahtera, persoalannya ialah sejauhmana perjuangan Umno dalam mendidik hati rakyat," kata beliau.
Beliau berkata, ia amat berbeza dengan pemerintahan PAS sepertimana yang ditunjukkan oleh Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat di Kelantan yang senantiasa menitik beratkan tentang hati.
Sebab itulah, katanya kepimpinan kerajaan Kelantan yang dipimpin oleh PAS bersih dari rasuah dan seumpamanya.
"Satu-satu cara untuk menyelesaikan masalah ini bukannya menghukum pembazir tetapi ialah dengan menghukum Umno BN yang merupakan 'kepala ikan' dalam masalah ini," ujar beliau lagi.

harakahdaily/-

October 26, 2011

DR AZIZ BARI BERCAKAP LAGI ~ KABINET PATUT TIDAK DIBABITKAN, SERAH TERUS LAPORAN AUDIT NEGARA KPD DYMM YANG DIPERTUAN AGONG

Pakar perlembagaan Prof Dr Abdul Aziz Bari menegaskan, tindakan melibatkan kabinet dengan Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) merupakan kesalahan dan bertentangan dengan semangat perlembagaan.

Katanya, Perkara 107 Perlembagaan Persekutuan menyebut LKAN perlu disediakan oleh ketua audit negara dan diserahkan kepada Yang di-Pertuan Agong sebelum dibawa ke Dewan Rakyat.
"Perkara ini salah dan saya percaya boleh dibawa ke mahkamah. Dalam perlembagaan, di mana ada kabinet disebut (terlibat)?
"Lagi pun, kabinet sebahagian daripada player," kata pensyarah kanan Universiti Islam Antarabangsa (UIA) itu.
"Secara logiknya juga, kalau bentang pada kabinet, buat apa perlu ada (jawatan) ketua audit negara."
Ketua Audit Negara Tan Sri Ambrin Buang pada 21 Oktober lalu menjelaskan, sejak 1982, LKAN dimaklumkan kepada kabinet sebelum dibentangkan supaya kerajaan dapat mengetahui isu yang dibangkitkan dan bersedia memberi penjelasan apabila diperlukan.
Beberapa anggota parlimen Pakatan Rakyat baru-baru ini mempersoalkan ketiadaan laporan itu semasa pembentangan Belanjawan 2012, antaranya anggota parlimen Bukit Bendera Liew Chin Tong yang mahu perdana menteri menjelaskan kelewatan itu.

Amat misteri
Liew yang juga anggota jawatankuasa eksekutif pusat DAP berkata, beliau tidak mempersoalkan amalan itu tetapi menjadi tanggungjawab kabinet memutuskan bila ia patut dibentangkan.
Ketika dihubungi Malaysiakini semalam, Aziz berkata, walaupun perlembagaan tidak menyatakan tempoh tertentu untuk LKAN dibentangkan di parlimen, tetapi demi menjaga integritinya, Jabatan Audit Negara patut melakukannya segera.
"Jadi, ketua audit negara mesti jelaskan kenapa lambat," katanya sambil menegaskan kedudukan tinggi ketua audit negara yang dilantik Yang di-Pertuan Agong dengan persetujuan Majlis Raja-Raja itu.
Aziz menjelaskan, proses untuk laporan itu sampai ke Dewan Rakyat tidak memerlukan masa yang lama kerana baginda tidak perlu menyemak apa-apa kerana ia melibatkan perbelanjaan kerajaan.
Setakat ini, tambahnya, kelewatan itu masih "amat misteri".
Ditanya tentang gesaan Liew kepada perdana menteri, Aziz berkata kenyataan itu mungkin dibuat dalam konteks yang lain.
"Kalau perdana menteri (kena) perjelas, saya kira tidak betul," katanya lagi.

AHLI PERKASA MAMPU MEMENANGKAN CALON PRU?

Presiden PERKASA Datuk Ibrahim Ali memberi amaran bahawa anggota pertubuhan itu tidak akan memberi sokongan kepada wakil rakyat tertentu yang dianggap sering membuat kenyataan mengguris perasaan golongan Melayu.
Katanya, PERKASA boleh berbuat demikian dengan mudah melalui kiriman SMS kepada ahlinya yang memberi arahan untuk tidak mengundi calon tertentu.
Ditanya, beliau berkata wakil rakyat yang diperhatikan itu bukan sahaja dari kalangan Pakatan Rakyat.
"Jadi pihak yang mahu sokongan PERKASA itu hendaklah dapat mendekati kita," katanya lagi dalam sidang media selepas menyampaikan ucaptama di perhimpunan agung pertubuhan itu di Setiawangsa hari ini.
Ibrahim juga yakin PERKASA akan berjaya menjadi kuasa penentu dalam pilihan raya akan datang apabila keanggotaan pertubuhan itu dijangka mencecah 500,000 orang.

ANAK DAN SUAMI MENTERI KANAN PUN NAK TOLONG BANGKRUPKAN RAKYAT ~ RAFIZI RAMLI

KEADILAN menyambut baik keputusan Jawatankuasa Kira-kira Awam (PAC) untuk memulakan siasatan ke atas National Feedlot Corporation Sdn Bhd yang dimiliki oleh suami dan anak-anak kepada Dato’ Seri Shahrizat Jalil, seorang menteri kanan dan Ketua Wanita Umno.

KEADILAN telah membawa isu ini ke perhatian rakyat sejak awal tahun 2010 lagi memandangkan kedudukan strategik projek seperti yang didakwa oleh kerajaan dan peruntukan besar yang terlibat.
Di bawah Rancangan Malaysia Ke-9, Pusat Feedlot Kebangsaan yang dimiliki dan dikendalikan oleh National Feedlot Corporation Sdn Bhd diberi status Projek Berimpak Tinggi dengan sasaran memenuhi 40% permintaan dan pengeluaran daging lembu untuk pasaran tempatan.
Pada hari Khamis, 20 Oktober 2011 satu pasukan peninjau KEADILAN yang diketuai oleh Saudara Mohd Rafizi Ramli (Pengarah Strategi) dan YB Aminuddin Harun (ADUN Sikamat) telah membuat kunjungan tidak rasmi ke Pusat Feedlot Kebangsaan seluas 5,000 ekar di Gemas untuk menentukan prestasi pencapaian pusat tersebut memenuhi sasaran yang ditetapkan.
Hasil dari temuramah dengan pekerja-pekerja, maklumat yang diperolehi adalah seperti berikut:

Jumlah lembu yang dipelihari pada satu-satu masa: Sekitar 1,000 ekor
Asal-usul lembu: Diimport dari luar negara
Anggaran sembelihan setiap hari: Sekitar 2,000 ekor
Pasaran: Hypermarket seperti Giant, Carrefour dan lain-lain
Anggaran daging lembu yang dikeluarkan sehari (dikira): 3,000 kg
Anggaran daging lembu yang dikeluarkan setahun (dikira): 900,000 kg atau 900 tan

Prestasi operasi ini perlu dibandingkan dengan sasaran yang ditetapkan memandangkan projek tersebut dikurniakan tanah kerajaan seluas 5,000 ekar di Gemas dan mendapat bantuan kewangan kerajaan berjumlah RM250 juta. Oleh itu, prestasi Pusat Feedlot Kebangsaan:
Jumlah penggunaan daging lembu Malaysia[1] setahun: 162,357 tan
% permintaan yang dicapai oleh Pusat Feedlot (dikira): 0.6%
Sasaran % permintaan yang perlu dicapai ditetapkan RMK9: 40%
Jumlah lembu yang perlu disembelih untuk mencapai sasaran: 1,500 ekor sehari
Jumlah lembu yang kini disembelih: 20 ekor sehari
Kajian awal oleh KEADILAN ini jelas menunjukkan bahawa projek ini telah gagal walaupun menelan jumlah wang rakyat yang besar dan kurniaan tanah seluas 5,000 ekar. Malah, ada petani dan penternak kecil yang mempunyai operasi yang lebih besar dan berkesan walaupun tidak mendapat apa-apa bantuan kerajaan.
Penyelidikan KEADILAN juga menunjukkan bahawa sehingga kini, komponen-komponen operasi yang lain yang diamanahkan kepada syarikat milik suami dan anak-anak Dato’ Seri Shahrizat Jalil masih belum dilaksanakan walaupun mendapat peruntukan besar. Selain dari aktiviti mengimport lembu, syarikat ini juga dilantik oleh kerajaan untuk:

1.Membangunkan penternak kecil melalui konsep “penternakan satelit” untuk menggandakan pengeluaran lembu
2.Membangunkan makanan lembu berkualiti
3.Membangunkan baja dari operasi penternakan lembu

KEADILAN berpendapat bahawa isu ini perlu diberi perhatian serius kerana ia salah satu contoh utama bagaimana penyelewengan wang rakyat akibat ketirisan mempunyai kesan mendalam kepada kenaikan harga barang yang menekan rakyat.
Projek ini dilancarkan oleh kerajaan bertujuan untuk mengurangkan import makanan yang memainkan peranan utama kepada kenaikan harga barang makanan yang terpaksa ditanggung rakyat. Walau bagaimana pun, sebahagian besar dari peruntukan kepada projek-projek pertanian dan makanan untuk mengurangkan pergantungan kepada import tidak sampai dan diselewengkan sehingga mengakibatkan import makanan mencecah RM30 bilion setahun sehingga akhir 2010.
Dato’ Seri Shahrizat Jalil sebagai menteri yang berkepentingan dalam projek ini dan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai bekas Menteri Pertanian dan Agro Industri yang terlibat menganugerahkan projek ini kepada rakan menteri beliau tidak boleh lagi terus berdiam diri. Rakyat memerlukan penjelasan segera mengenai kegagalan projek nasional yang menelan belanja besar ini.
Sekiranya kedua-dua mereka masih berdiam diri sehingga Isnin minggu depan, KEADILAN dan Wanita KEADILAN akan menganjurkan satu lawatan menjejaki lembu ke Pusat Feedlot Kebangsaan di Gemas untuk mendedahkan perkara ini dengan luas kepada rakyat.

YB ZURAIDA KAMARUDDIN, KETUA WANITA KEADILAN/AHLI PARLIMEN AMPANG
RAFIZI RAMLI, PENGARAH STRATEGI KEADILAN
YB AMINUDDIN HARUN, ADUN SIKAMAT, SEREMBAN
25 OKTOBER 2011

October 25, 2011

SELAMAT MENYAMBUT PERAYAAN DEEPAVALI !!

SELAMAT MENYAMBUT PERAYAAN DEEPAVALI
BAGI SEMUA WARGA SELANGOR 
KHUSUSNYA
WARGA DUN BATANG KALI
DRPD

PUSAT KHIDMAT RAKYAT PKR BUKIT SENTOSA
DUN BATANG KALI

SMM TERUSKAN DEMO MALAM INI DI UIA ~ TANDA SOKONG KEBEBASAN AKADEMIK

KUALA LUMPUR, 25 Okt: Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) memuji tindakan Universiti Islam Antarabangsa (UIA) berani menarik balik penggantungan Pakar Perlembagaan Prof Dr Abdul Aziz Bari sebagai pensyarahnya.

SMM berpandangan, tindakan itu membuktikan UIA menghormati kehendak banyak pihak khususnya mahasiswa yang mahu isu ini diselesaikan segera.

Namun, menurut Pengerusi SMM, Ahmad Syukri Ab Razab, mahasiswa akan tetap meneruskan himpunan menyambut kehadiran Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein di UIA malam ini seperti yang dirancang.

Tegasnya, himpunan ini bagi memberi petunjuk kepada rakyat bahawa mahasiswa bukan sekadar mempertahankan Aziz namun mempertahankan kebebasan akademik.

"SMM masih berpendirian untuk meneruskan perjuangan mempertahankan kebebasan akademik. Perjuangan SMM adalah mempertahankan kebebasan akademik dan bukan hanya mempertahankan Prof Dr Aziz Bari," katanya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Dalam pada itu, SMM turut menyelar tindakan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang membatalkan lawatannya ke UIA malam ini.

"SMM menyifatkan bahawa tindakan Perdana Menteri membatalkan lawatan itu adalah atas dasar takut untuk berdepan dengan mahasiswa," katanya sambil berkata memorandum akan tetap diserahkan keapda Hishammuddin.

Semalam, UIA menarik balik penggantungan Aziz dan meminta beliau melapor diri keapda Dekan Fakulti Undang-Undang hari ini.

Bagaimanapun, siasatan terhadap Aziz masih berjalan kerana universiti perlu masa menimbangkan dengan teliti jawapan kepada surat tunjuk sebab.

25 OKT SELASA 9.00 mlm : Forum Mahasiswa : Gerakan Anak Muda Sepanjang Zaman ~Kelab 50B, Bangsar Utama

25 OKT SELASA 9.00 mlm 
Forum Mahasiswa : 
Gerakan Anak Muda Sepanjang Zaman ~
Kelab 50B, Bangsar Utama

MUHYIDDIN JADI PENGECUT ?

KUALA LUMPUR, : Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng menasihatkan Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak menjadi pengecut dengan terus menekan anaknya dengan isu mencabul seorang gadis seperti didakwa bloger pro Umno.

Menurutnya, adalah sangat zalim jika Timbalan Perdana Menteri itu terus melakukan demikian terhadap anaknya yang berumur 16 tahun itu dalam keadaan 'mangsa' yang didakwa dicabul itu sudah tampil menafikannya.

"Jika Muhyiddin benci saya sangat, dia boleh buat yang lebih buruk untuk jatuhkan saya melalui politik.

"Namun, Muhyiddin tidak perlu menyertai kumpulan pengecut dengan memfitnah anak saya yang berusia 16 tahun dan meletakkan anak saya sekali lagi melalui pengalaman yang trauma," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Muhyiddin yang juga Timbalan Presiden Umno seperti dilapor media yang mahu Guan Eng memberi kenyataan yang kukuh berhubung isu yang dibangkit bloger Umno itu.

Guan Eng sebelum ini telahpun menafikan perkara itu dan dikukuhkan lagi dengan penafian oleh gadis tersebut, Anya Corke bahawa gambarnya telah disalahgunakan tanpa pengetahuannya.

Beliau juga menjelaskan tidak pernah menjadi mangsa dalam apa-apa cara oleh anak ketua menteri Pulau Pinang itu ataupun keluarganya.

"Apa pernyataan yang lebih kukuh diperlukan daripada saya apabila saya menafikan dan mengutuk fitnah ini sebagai tidak bertamadun dan sama sekali tidak boleh diterima, tidak berperikemanusiaan," katanya.

Tambah beliau lagi, beliau yakin apa yang menimpa anaknya adalah percubaan bloger Umno untuk menjatuhkannya ekoran urus tadbir yang bersih dan berkesan untuk rakyat di Pulau Pinang.

Merka selama ini ujarnya menggunakan taktik pembohongan dan politik kebencian, namun apabila gagal, mereka kini mengalihkan senapang mereka pada anak yang masih bersekolah dan tidak berdosa.

"Jika Muhyiddin mahu dilihat sesuai untuk jawatan Perdana Menteri, dia mesti bermoral dan beretika.

"Dia gagal ujian moral dan etika ini apabila menekan seorang anak lelaki berusia 16 tahun yang masih bersekolah dan tidak mempunyai peluang mempertahankan dirinya," katanya.

Harakahdaily

UIA TARIK BALIK PENGGANTUNGAN AZIZ BARI

Universiti Islam Antarabangsa (UIA) menarik balik penggantungan Pakar Perlembagaan Prof Dr Abdul Aziz Bari sebagai pensyarahnya berkuatkuasa serta-merta.

Menurut peguam Zulqarnain Lukman, beliau menerima surat daripada universiti memaklumkan bahawa anak guamnya harus melapor diri kepada dekan fakulti undang-undang esok.

pro bari poster uia 241011Peguam itu mengesahkan ia bermaksud Aziz boleh menyambung tugasnya seperti biasa esok.

Bagaimanapun, tambahnya, siasatan terhadapnya masih berjalan kerana universiti perlu masa menimbangkan dengan teliti jawapan kepada surat tunjuk sebab.

Jawapan Aziz dihantar pada jam 2.30 petang ini walaupun tarikh akhirnya esok.

Penamatan penggantungannya dimaklumkan melalui faks empat jam kemudian.

Rampas laptop
Dalam surat tunjuk sebab yang diterima minggu lalu, Aziz didakwa mengeluarkan kenyataan yang bertentangan dengan kepentingan universiti.

pro bari poster uia 241011Zulqarnain percaya bahawa penarikan terhadap Aziz ekoran tekanan daripada kakitangan universiti, mahasiswa, ahli akademik, peguam dan Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Saifuddin Abdullah serta orang awam.

"Saya di pejabat profesor hari ini dan saya lihat poster menyokong anak guam saya di pelbagai tempat di fakulti," katanya kepada Malaysiakini.

Polis hari ini membawa Aziz ke pejabatnya untuk mengambil gambar bilik dan merampas laptopnya.

"Semua ini dilakukan untuk polis melengkapkan siasatan dan menghantar semula kertas siasatan kepada timbalan pendakwaraya Selangor," kata Zulkarnain.

Katanya, komputer itu milik UIA.

Demonstrasi

Siasatan terhadapnya bermula sejurus selepas Senator Mohd Ezam Noor membuat laporan polis terhadapnya dan Malaysiakini atas dakwaan menghina Sultan Selangor Sharafuddin Idris Shah.

Aziz sebelum ini berkata baginda sebagai ketua agama negeri mempunyai hak campurtangan tetapi ia perlu selaras dengan ajaran Islam.

NONESelepas bermulanya siasatan polis dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM), pihak universiti mengeluarkan surat tunjuk sebab terhdemadapnya.

Tindakan itu dikritik keras ahli akademik dan mahasiswa yang mendakwa tindakan itu mencabul kebebasan akademik.

Insiden itu merangsang demonstasi ratusan mahasiswa Jumaat lalu.

Mereka juga merancang mengadakan sebuah lagi demonstrasi sempena kunjungan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak ke universiti itu malam esok.

October 24, 2011

3000 pelajar SPM bersemangat tinggi di Program Pecutan Akhir Perdana Selangor di Stadium Melawati Shah Alam



Lebih 3000 orang pelajar yang akan menduduki peperiksaan SPM hujung tahun ini dari pusat tuisyen rakyat selangor (PTRS) bersemangat tinggi setelah mengikuti program Pecutan Akhir SPM Perdana yang diadakan di Stadium Malawati, Shah Alam pada hari Sabtu 22 Oktober 2011 lepas.
Program ini telah dianjurkan oleh pejabat Jawatankuasa Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan di bawah Yang Berhormat Hj Dr Halimah Ali memerangkap Ahli Mesyuarat KErajaan negeri Selangor bersama dengan konsultan PTRS, Imtiaz Consultant.
Tujuan program ini ialah untuk memberi pendedahan tentang persiapan akhir menghadapi peperiksaan SPM dam menaikkan semangat dan motivasi pelajar agar lebih bersedia menduduki peperiksaan dan berjaya mencapai keputusan terbaik.
Di dalam program ini, seorang pakar motivasi, Osman Affan menerap dan memberikan tip-tip peperiksaan termasuklah persediaan minda yang positif, santapan roh, teknik menjawab soalan dan hala tuju selepas SPM kelak.

Menurut pengajur program, Sdr Hamdan Safar dari Imtiaz Konsultan, program seumpama ini yang telah memasuki tahun ketiga diadakan telah membabitkan pelajar dari semua Dewan Undangan Negeri seluruh negeri Selangor khususnya peserta-peserta yang mengikuti pusat tuisyen rakyat negeri Selangor atau PTRS yang majoritinya datang dari golongan keluarga dibawah tahap kemiskinan berpendapatan RM1500 sebulan.

Salah seorang Koordinator PTRS (KPMI), Shaiful Anuar Sulaiman,dari DUN Batang Kali berkata kebanyakan pelajar-pelajar tersebut sangat teruja dapat menyertai program yang diadakan dalam bentuk bengkel seperti ini pengisian motivasi dan emosi demi untuk kecemerlangan masa depan pelajar-pelajar itu sendiri dan bersama menghayati apa ertinya kejayan yang hebat bersama keluarga dan masyarakat dan rakan-rakan pelajar. .

Pelajar-pelajar telah menunjukkan minat, semangat dan komitmen yang tinggi dalam slot dan sesi yang dianjurkan walaupun agak keletihan kerana aturcara yang padat. Mereka kelihatan begitu ceria dan gembira sepanjang program berjalan. Rata-rata semua pelajar sangat berpuas hati dengan modul yang telah mereka jalani dengan tunjuk ajar serta bimbingan ikhlas dari penceramah jemputan.

Program berakhir dengan ucapan penutup dari Yang Berhormat Hjh Dr Halimah Ali, dan diantara nya menyentuh tentang keperluan sikap mesra bersifat sifat kasih sayang, sedia berkorban dan contoh akhlak baik yang menjadi teras setiap program anjuran kerajaan negeri ini bagi menghasilkan pelajar-pelajar yang dapat merasai kelainan luar biasa dan bertambah yakin untuk memperbaiki diri dan berusaha dengan lebih gigih untuk mencapai kejayaan dalam SPM serta kehidupan berpandukan pegangan agama dengan lebih kukuh.

Dalam ucapan penutup itu juga, beliau menjelaskan bahawa kerajaan negeri Pakatan Rakyat akan terus berusaha memberi khidmat pendidikan dan kebajikan terbaik kepada masyarakat warga negeri Selangor. Masalah kewangan bukanlah menjadi halangan untuk mengadakan sesuatu program kerana kerajaan negeri telah memperuntukkan lebih RM5.4 juta untuk program tuisyen rakyat ini sendiri, dan dengan itu beliau menambah sekiranya kita ikhlas dan berusaha lebih nescaya Allah SWT akan membantu mempermudahkan urusan kita.

October 20, 2011

AHLI AKADEMIK DITEKAN? ~ SHAMSUL ISKANDAR

SHAH ALAM, 20 Oktober : Pelbagai pihak menyatakan bantahan terhadap penggantungan perkhidmatan pakar perlembagaan Profesor Dr Abdul Aziz Bari oleh Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) ekoran kenyataannya berkenaan titah Sultan Selangor baharu-baharu ini.
Angkatan Muda Keadilan Malaysia (AMK) melalui Ketuanya, Shamsul Iskandar Mohd Akin berkata, penggantungan itu jelas mencalarkan imej UIAM selaku ‘Taman Ilmu dan Budi’, apabila seorang pensyarah yang berhujah melalui fakta dan kepakarannya, ditekan dengan tindakan seumpama itu.
“AMK tidak berniat untuk campur tangan di dalam pentadbiran UIAM. Sebaliknya, yang dipertikaikan ialah kenapa wujud kekangan ke atas kebebasan akademik, atau secara asasnya kebebasan berfikir di kalangan pensyarah yang bertanggungjawab mendidik mahasiswa?,” soal beliau dalam satu kenyataan media.
Sementara itu,Pergerakan Tenaga Akademik Malaysia (Gerak) menjelaskan, mana-mana negara yang mahukan universiti mereka disanjungi dan dihormati sebagai universiti bertaraf dunia pasti menyokong, menghormati dan melindungi kebebasan akademik.
“Gerak merasa terkilan atas celaan berbentuk peribadi yang telah dikenakan terhadap beliau,” kata setiausaha agungnya, Rosli H Mahat.
Jelasnya, Abdul Aziz adalah seorang yang berwibawa dan berkelayakan untuk membuat kenyataan ilmiah dan rasional dalam bidang kepakaran beliau.
“Kebebasan akademik ini telah disaran oleh UNESCO melalui satu dokumen bertajuk Recommedation Concerning the Status of Higher Education Teaching Personnel,” ujarnya lagi.
Setiausaha Publisiti DAP Kebangsaan Tony Pua berkata, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) dan polis juga dengan segera perlu menarik balik tindakan mereka mahu menakut-nakutnya pensyarah itu hanya kerana memberikan pandangan mengenai undang-undang.
“Pada masa yang sama, UIA seharusnya menarik balik surat tunjuk sebab yang mengakibatkan persepsi bahawa pihak berkuasa universiti di Malaysia kurang kebebasan dan hanya bertindak sebagai alat kepada parti pemerintah untuk menekan pandangan-pandangan yang berbeza,” kata beliau.
Exco Selangor, Elizabeth Wong berkata tindakan UIAM menggantung pakar perlembagaan terkemuka itu amat mendukacitakan. ”UIAM, sebagai sebuah institusi pengajian tinggi yang bertaraf antarabangsa, sepatutnya mempertahankan hak ahli akademik menyuarakan pendapat dan idea,” katanya.
Tambah Elizabeth lagi, universiti tersebut bukan sahaja gagal mempertahankan Dr Aziz apabila beliau diserang oleh ahli politik dan media UMNO, tetapi sebaliknya menggantung beliau.
“Dengan mengambil tindakan ini, UIAM terbukti mementingkan agenda politik UMNO.  ”Transformasi” yang sering dilaung-laungkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak jelas merupakan janji-janji kosong,” ujarnya.
Dalam pada itu ,kumpulan mahasiswa akan menggerakkan golongan itu secara besar-besaran daripada seluruh kampus di Lembah Klang untuk berdemonstrasi terhadap UIAM yang menggantung tugas Prof Dr Abdul Aziz Bari sebagai pensyarah.
Pengerusi NGO Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) Syukri Abd Razab berkata, dijangkakan hampir 1,500 mahasiswa dan anak muda akan hadir bagi “mempertahankan kebebasan akademik”.
“Solidariti Mahasiswa Malaysia mengecam sekeras-kerasnya tindakan Universiti Islam Antarabangsa menggantung tugas Prof Dr Abdul Aziz Bari.
“Tindakan UIA adalah tindakan yang tidak bertanggungjawab kerana membelakangkan prinsip ‘kebebasan akademik’,” kata Syukri.
Lawyers For Liberty pula menyatakan tindakan UIAM tersebut bertentangan dengan Artikel 10 Perlembagaan yang memberi kebebasan untuk bersuara dan menuntut kebebasan akademik dipertahankan.
“Kami menuntut bahawa penggantungan ini  wajar ditarik balik serta-merta manakala menyeru SKMM tidak langkau sempadan bidang kuasa. Kami juga menggesa pihak polis menghentikan serta-merta mengganggu Prof Aziz Bari dengan penyiasatan di bawah zalim Akta Hasutan,” katanya.
Perhimpunan itu dijadual berlangsung di masjid kampus UIA di Gombak selepas solat Jumaat.
Malahan protes ini semakin hebat melalui laman media sosial apabila beberapa laman Facebook dibuka untuk menyatakan bantahan tersebut.
Laman facebook “10,000 mahasiswa menyokong penuh Profesor Dr Abdul Aziz Bari” dan “Kami Bantah Penggantungan Dr. Aziz Bari” mencatat lebih 2,000 selepas beberapa jam laman itu dibuka.

October 19, 2011

ADUN SELANGOR BERHAK DAPAT KENAIKAN SELEPAS TUNJUK PRESTASI BAIK SEKALI ~ khalid samad

Prestasi Selangor lebih baik daripada Pusat


KUALA LUMPUR, 19 Okt: Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad (gambar) menegaskan Ahli Dewan Undangan Negeri Selangor mempunyai kelayakan untuk mendapat kenaikan elaun disebabkan prestasi yang ditunjukkan mereka dan negeri amat baik sekali.
Khalid menjelaskan demikian pada sesi perbahasan belanjawan 2012 di Dewan Rakyat apabila ahli parlimen Barisan Nasional (BN) mempertikaikan tindakan Pakatan Rakyat (PR) menolak kenaikan yang dicadangkan oleh kerajaan pada pembentangan Bajet tetapi menerima cadangan yang dikemukakan oleh Kerajaan Negeri Selangor.
"Kecemerlangan pentadbiran Kerajaan Negeri Selangor sepanjang tahun 2009 hingga 2011 telah menghasilkan bajet yang seimbang, hutang negeri tidak meningkat kerana tiada pinjaman dilakukan.
"Hasil negeri meningkat jika dibandingkan dengan pemerintahan di bawah BN yang mana rakyat sekarang dapat merasa hasil kekayaan negeri sejak dari awal dilahirkan sehinggalah mereka meninggal dunia, selain menikmati air percuma," jelas Khalid yang juga AJK PAS Pusat.
Tambahnya lagi, merujuk kepada prestasi baik dan keseimbangan antara hasil negeri dan rakyat, maka secara jelas setiap Adun di Selangor memang layak mendapat kenaikan elaun jika dibandingkan dengan prestasi yang ditunjukan oleh ahli parlimen BN terutamanya perbelanjaan defisit selama 14 tahun berturut-turut.
"Ahli Parlimen tidak layak mendapat kenaikan elaun jika kita melihat prestasi dan amalan pentadbiran BN berbelanja sehingga membuatkan hutang negara meningkat sehingga 53 peratus dari Kadar Dalam Negara Kasar (KDNK).
"Bagaimanakah kita hendak bersetujuan agar kenaikan elaun ini diluluskan, kemerosotan ini bukannya disebabkan oleh dari ahli parlimen PR tetapi disebabkan oleh mereka di dalam BN yang selalu mengamalkan bodek dan kroni," katanya lagi.
Beliau juga memberitahu prestasi buruk merupakan halangan untuk melayakkan setiap Ahli Parlimen mendapatkan kenaikan dan ini pasti boleh diubah apabila PR mengambil alih pantadbiran di Putrajaya nanti.

Tindakan menuduh pendirian PR tidak bersependapat dengan apa yang dilakukan di Selangor, Khalid memberitahu kenaikan bergantung kepada hasil dan prestasi negara, malah jika dibandingkan dengan Negeri Selangor dari sudut pentadbiran jauh lebih baik dari apa yang kerajaan BN lakukan di negara ini.
"Kita melihat bagaimana kerajaan negeri menambah pendapatan negeri yang diperolehi dari hasil dan sumber asli, mengambil kembali hutang dari mereka yang telah berhutang serta menghapuskan budaya kroni.
"Sedangkan kerajaan pusat hanya tahu menambah hutang negara dan menurut kajian yang dilakukan oleh badan bebas mengatakan jika amalah defisit ini dilakukan oleh BN, maka pada tahun 2020 hutang negara akan meningkat RM1 trilion dan ia akan membawa negara ke arah kebankrapan," sambungnya lagi.
Beliau juga menyentuh janji kerajaan yang dinyatakan semasa belanjawan tersebut yang mahu menaikkan taraf Hospital Kuala Lumpur (HKL) adalah satu yang baik tetapi dalam pada masa yang sama kerajaan perlu melihat kedudukan Hospital Shah Alam yang telah terbengkalai sejak sekian lama.

Posted & copy by RAKYAT MARHAEN

KEPUTUSAN PEMILIHAN CALON PRU DISERAH KPD PUCUK PIMPINAN ~ YAAKOB SAPARI

AMPANG PECAH - Jawatankuasa PKR di peringkat akar umbi menyerahkan sepenuhnya keputusan pemilihan calon Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU 13) kepada pimpinan parti.
Bagaimanapun, Ketua Cabang PKR Kota Anggerik, Yaakob Sapari melahirkan keyakinan, calon yang dipilih kelak bakal memperlihatkan kombinasi pengalaman, muda termasuk calon wanita.
Menurutnya, sesiapa calon yang dipilih parti, keputusan itu pastinya sudah diatur sebagai satu strategi kemenangan terutama di peringkat Pusat.
“Calon pilihan raya adalah hak mutlak pimpinan parti dan tugas kita adalah fokus memastikan Pakatan Rakyat (PR) bertahan di negeri Selangor.
“Sesiapa sahaja yang dihantar oleh pimpinan, saya yakin keputusan itu sudah diatur dengan bijaksana yang penting kita nak menang dan kita nak buat perubahan,” katanya ketika diminta mengulas hasrat PKR mengetengahkan golongan muda sebagai calon PRU 13.
Beliau ditemui pada pelancaran Pertandingan Memancing GP Selangor 2011 Siri 8 di Tasik Taman Millenium, di sini.
Yaakob yang juga Exco Pemodenan Pertanian, Pengurusan Sumber Alam dan Pembangunan Usahawan berkata, agenda utama PR adalah untuk menawan Putrajaya dan membawa perubahan di Selangor.
Menurutnya, tempoh tiga tahun awal pentadbiran PR tidak cukup untuk memperlihatkan perubahan yang dibawa walaupun telah banyak agenda dilakukan.
“Justeru usaha ke Putrajaya perlu dilakukan dengan penuh strategik, agenda besar kita mahu memperbaiki segala kepincangan.
“Jadi kepada ahli, hormatilah segala keputusan yang dibuat parti, saya pasti pimpinan telah mempertimbangkan soal kombinasi pengalaman, muda dan kita raikan semua termasuk juga wanita,” katanya.
Dalam laporan sebelum ini, Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali mendedahkan proses penyenaraian calon PRU 13 yang dikatakan bakal menonjolkan kalangan muda dari peringkat akar umbi.
Menurut Azmin, PKR mahu memilih calon yang mampu memberi kemenangan dan yang tidak mengkhianati amanah rakyat yang telah memilihnya.

KERAJAAN NEGERI SELANGOR TIDAK CAMPUR HIMPUN ~ TS KHALID IBRAHIM

Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, kerajaan negeri tidak akan mencampuri Perhimpunan Sejuta Umat (HIMPUN) yang akan diadakan di Shah Alam Sabtu ini.
"Ini (program) NGO. Kerajaan negeri tidak campur dalam hal ini. Ini NGO," katanya.
Beliau bagaimanapun tidak menjawab secara langsung sama ada beliau menyokongnya atau tidak, ketika ditanya pemberita.
Ditanya sama sama ada exco kerajaan negeri dibenarkan terlibat dalam perhimpunan itu, Khalid juga tidak menjawab secara langsung.
Sebaliknya, kata Khalid, kalau pegawai kerajaan Selangor hendak turut serta, terpulang pada diri masing-masing selagi ia di luar waktu kerja.
Sementara itu, exco pendidikan negeri Dr Halimah Ali berkata, kerajaan mempunya program lain pada hari Sabtu di Stadium Melawati, bersebelahan stadium negeri tempat HIMPUN berlangsung.
Katanya, menteri besar dijadual merasmikannya program yang dinamakan karnival ilmuan muda itu.
"Ia tidak ada kena mengena dengan himpunan itu. Secara kebetulan saja (sama waktu dan bersebelahan)," kata Dr Halimah

October 18, 2011

GEJALA SOSIAL SEMAKIN KRITIKAL ~ EXCO DR HALIMAH ALI

AMPANG JAYA 18 OKT : Selain berfungsi melahirkan masyarakat berilmu institusi perpustakaan juga boleh menangani gejala sosial di negara ini yang dianggap semakin kritikal serta menjadi krisis nasional.
Sehubungan itu, Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan, Dr Halimah Ali berkata usaha kerajaan negeri membuat pembaharuan dengan penjenamaan semula perpustakaan di negeri adalah satu tindakan jangka panjang bagi menangani masalah tersebut dari terus berleluasa.

Kewujudan perpustakaan dengan pelbagai kemudahan serba lengkap yang canggih mengikut peredaran masa juga mampu membentuk masyarakat terutama golongan muda menjadi generasi berilmu dan memiliki jati diri terpuji.
Katanya, Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor (PPAS) yang dipertanggungjawabkan terhadap usaha itu telah mengorak langkah positif bermula dengan pembukaan perpustakaan di Seksyen 13 Shah Alam yang mana ketika ini mendapat sambutan yang baik dengan kehadiran ramai pengunjung yang semakin bertambah dari masa ke semasa.
Tegasnya, perpustakaan yang selama ini dianggap sebagai lokasi membosan kini mengalami pembaharuan dengan suasana yang lebih ceria serba baru dan canggih serta dilengkapi pelbagai kemudahan moden untuk keperluan pengunjung.

"Usaha penjenamaan semula perpustakaan di negeri Selangor yang dilakukan kerajaan negeri menerusi PPAS ini adalah usaha bagi memerangi gejala sosial serta jenayah dan yang lain supaya ia dapat dibendung dan seterusnya mampu melahirkan generasi baru yang berilmu dan punya jati diri yang boleh dibanggakan.
"Ia juga adalah perancangan kerajaan negeri untuk terus membangunkan Selangor sejajar dengan statusnya sebagai negeri termaju di negara ini," katanya ketika merasmikan PPAS cawangan Ampang Waterfront di semalam.
Turut hadir, Pengarah PPAS, Mastura Mohamad; Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bangi, Dr Shafie Abu Bakar dan ADUN Lembah Jaya, Khazim Abdul Aziz dan Pengerusi Kumpulan Perangsang Selangor Berhad (Perangsang Selangor), Raja Idris Raja Kamaruddin.

Dr Halimah berkata, PPAS kini memiliki sebanyak 97 perpustakaan di seluruh Selangor dan kompleks perpustakaan itu dibiayai di bawah agenda tanggungjawab sosial korporat Perangsang Selangor yang kesemuanya berjumlah RM1.3 juta
Katanya, perpustakaan dikendalikan PPAS mempunyai pelbagai kemudahan untuk dimanfaat sepenuhnya oleh pengunjung dan ini amat bermakna kerana ia mengubah kesedaran orang ramai untuk mengunjungi perpustakaan.

"Jika selama ini orang ramai terutama remaja sering kali mengunjung kafe siber untuk melayari internet, kini mereka boleh berkunjung ke perpustakaan ini yang mana ianya disediakan untuk digunakan.

"Malah banyak lagi kemudahan disediakan seperti ruang santai, kemudahan surau, sudut kanak-kanak, kafe dan sebagainya," katanya.

JOM SHOPPING DUN BATANG KALI ~ ECON SAVES AHAD 16 OKT 2011


Program Kerajaan Negeri sentiasa memikirkan kaedah terbaik meringankan masalah rakyat berkelayakan yang dibebani peningkatan harga barang. Pelaksanaan prgram itu juga merupakan lakaran yang menjadi sejarah kejayaan Kerajaan Negeri mengurus tadbir hasil untuk manfaat rakyat..

Dengar apa komen makcik dan pakcik dari DUN Batang Kali (nama tak dapat disiarkan )

"Kami juga ada ruang untuk membeli barang keperluan yang dikehendaki dengan “duit poket” kami sendiri' 

“Tidak pernah berlaku sebelum ini, sebuah Kerajaan Negeri dapat menguruskan tadbir hasil mahsul negeri dengan baik dan menyalurkan keuntungan yang diperoleh kepada rakyat menerusi konsep Hasil Negeri Untuk Rakyat”

“Makcik betul-betul terharu dengan apa yang dilakukan oleh kerajaan hari ini, walaupun melihat jumlahnya hanya seratus ringgit ia dapat meringgankan beban makcik dalam membeli barang keperluan.

“Apa yang dapat makcik lakukan hanya mengucapkan berbanyak terima kasih kepada kerajaan negeri di bawah Pakatan Rakyat kerana sanggup berkongsi dengan rakyat hasil kekayaan negeri ini kalau dulu kita tidak dapat menikmati tetapi sekarang kita telah merasa begitu juga dengan bekalan air percuma,”

PAKATAN RAKYAT MELAKA UDAH BERSEDIA AMBILALEH TAMPUK PEMERINTAHAN NEGERI MELAKA !

Pakatan Rakyat (PR) Negeri Melaka sudah bersedia untuk mengambilalih tampuk pemerintahan kerajaan negeri Melaka dari BN jika rakyat memberikan mandat kepada mereka.

Dari barisan kepimpinan baru PAS, PKR dan DAP Melaka ternyata pimpinan yang ada jauh lebih layak dan berkarisma jika dibandingkan dengan pimpinan BN Melaka. Selain dari keterampilan, karisma, pendidikan dan ketrampilan pimpinan PR Melaka sudah pasti mempunyai integriti, bersih dan berakhlaq sebagaimana yang dibuktikan oleh pimpinan kerajaan PR di Kelantan, Kedah , Selangor dan Pulau Pinang.

Sebahagian besar pimpinan PR yang ada sekarang semua mempunyai pendidikan tinggi jauh lebih baik jika hendak dibandingkan dengan pimpinan BN.

Pesuruhjaya PAS Negeri, Haji Adly Zahari, 40 tahun berkelulusan Ijazah Kejuruteraan Elektrik dari UTM; Shamsul Iskandar Mohd Akin,38 tahun memegang Ijazah Undang-udang dari UIA manakala Goh Leong San, 44 tahun, Pengerusi DAP Negeri Melaka mempunyai Ijazah Sains Kimia dari USM.

Malah rata-rata pimpinan PAS Negeri berkelulusan sekurang-kurangnya Ijazah pertama dari IPTA dan luar negeri. Timbalan Pesuruhjaya (TPJ) 1 PAS Melaka, Ustaz Kamaruddin Sidek, 42 tahun, lulusan Universiti Al Azhar, Mesir; Timbalan Pesuruhjaya 2, Ustaz Mohd Nor Omar, 47 tahun (UKM), TPJ 3,Sofi Wahab, 43 tahun Ijazah Teknologi Industri (USM); Ketua Penerangan, Azrin Majid, 47 tahun, Ijazah Sarjana dari UKM;  Ketua Dewan Ulama, Ustaz Zulkifli Ismail, 44 tahun lulusan Universiti Al Azhar Mesir dan Dr Khatijah Jumangat, 55 tahun berkelulusan PhD dalam bidang Kimia.~ SOFI WAHAB

October 15, 2011

Sultan Kedah Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah dipilih sebagai Yang di-Pertuan Agong yang baru

Bersyukur dan tahniah: Majlis Raja-Raja dalam mesyuarat khasnya Jumaat (14 Oct) bersetuju mengisytihar Sultan Kedah Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah dipilih sebagai Yang di-Pertuan Agong yang baru

PKR BERSEDIA MERAMPAS PARLIMEN HULU SELANGOR

BATANG KALI - “Kita serius hadapi PRU (Pilihan Raya Umum) akan datang, sebab kita mahu menang kali ini,” kata Ketua PKR Cabang Hulu Selangor, Muhamad Nazar Yakin selepas menghadiri Mesyuarat Jentera Pilihan Raya (JPR) PKR Dewan Undangan Negeri (Dun) Batang Kali.

Muhamad Nazar berkata, PKR akan memanfaatkan masa yang ada untuk meyakinkan rakyat dan menggerakkan seluruh jentera sebelum tibanya PRU.

“Kita bertanding di peringkat Parlimen dan kita perlukan jentera yang kuat di setiap Dun, usaha ini akan digerakkan dengan bantuan komponen Pakatan Rakyat (PR) lain untuk merampas kembali Parlimen ini dan seluruh kerusi Dun,” katanya.

Dalam mesyuarat JPR itu, beberapa usul turut dikemukakan khususnya mengenai pemilihan calon tempatan yang akan bertanding pada PRU13 nanti.

Mesyuarat yang dipengerusikan Setiausaha PKR Cabang, Romeyzee Zainuddin itu turut dihadiri Timbalan Ketua PKR Cabang, Mustafa Kamal Sapinggi dan Pengarah Dun Batang Kali, Mat Rahat Ibrahim.

Sementara itu, Mustafa turut melahirkan keyakinan PR mampu menang dan merampas kembali Parlimen daripada Barisan Nasional (BN).

Menurutnya, rakyat semakin matang, jentera yang disusun juga sudah mampu mengatur strategi menumpaskan lawan.

“Kita yakin PR boleh menang, bukan saja di Parlimen malah di kesemua kerusi Dun, jentera yang matang setelah melalui beberapa siri pilihan raya kecil (PRK) sudah mampu menewaskan parti lawan,” katanya.

Dalam pada itu, Mat Rahat menasihatkan ahli parti dan penyokong supaya tidak mudah mengalah dengan menterjemahkan sokongan serta harapan mereka melalui undi.

Menurutnya, penyokong parti perlu berkorban, ikhlas dan sabar serta mengikut strategi parti ketika menentang jentera BN.

YB AMIRUDDIN SHARI ~ ADA BEZA KERAJAAN PR DAN BN

BATANG KALI – Pemimpin Pakatan Rakyat (PR) perlu menjelaskan perbezaan antara kerajaan PR dan Barisan Nasional (BN) supaya penilaian rakyat pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) memihak kepada PR.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Batu Caves, Amirudin Shari berkata, penjelasan itu penting supaya rakyat tidak terpengaruh dengan isu-isu dibawa BN.

“Jelaskan yang kita sudah berikan setengah bilion iaitu RM465 juta terus mengalir kepada rakyat menerusi program-program Kerajaan Negeri.

“Malah, kita tidak miskin kerana sudah ada 1.1 bilion tambahan rizab di Selangor dan ini yang perlu kita perjelaskan,” katanya.

Sambil menyifatkan sudah tidak ada formula untuk BN menang, beliau mahu tiga elemen iaitu calon, jentera dan pengundi diberi penekanan untuk menjamin kemenangan PR pada PRU13 kelak.

Sementara itu, PR melihat inilah masa dan peluang terbaik wajar digunakan untuk merampas Kerajaan Pusat daripada BN.

Amirudin berkata, rakyat kini sedang menilai kedua-dua kerajaan dan masa yang tinggal sebelum tibanya PRU13 menjadi ruang penentu penilaian muktamad rakyat sebelum tukar kerajaan.

“Kita berusaha ambil alih Parlimen Hulu Selangor dan merampas ketiga-tiga Dewan Undangan Negeri (Dun) kawasan ini yang dikatakan menjadi kubu kuat BN.

“Inilah satu-satunya peluang untuk rampas Kerajaan Pusat kerana beberapa mitos dan andaian pemerintah sebelum ini telah lebur,” katanya ketika berucap pada Perhimpunan PR Parlimen Hulu Selangor di Dewan Dato Abd Hamid, Batang Kali.
Hadir sama, Ketua PKR Cabang Hulu Selangor; Mohamed Nazar Yakin, Yang Dipertua Pas Kawasan Hulu Selangor; Muhammad Idrsi Ahmad, Ketua Whip DAP Hulu Selangor; Chng Boon Lai, Pengarah-pengarah Jentera Pilihan Raya Dun Batang Kali, Kuala Kubu Bharu dan Hulu Bernam serta pemimpin cabang dan ranting.

Katanya, antara mitos dan andaian Kerajaan Pusat yang lebur sebelum ini seperti meletakkan hanya apabila BN memerintah negara akan aman dan sebaliknya, jika PR memerintah berlaku huru-hara.

Bagaimanapun katanya, andaian itu meleset kerana setelah beberapa tahun PR memerintah dan mentadbir Selangor tidak pernah berlaku rusuhan kaum.

“Tetapi, BN yang cuba memanipulasi isu sama ada isu Melayunya, isu raja-raja, isu kuil seperti kejadian mengusung ‘kepala lembu’, laungan azan dan terbaru isu Pengerusi DAP, Lim Guan Eng yang kononnya tidak menjaga kepentingan orang Melayu.

“Tapi semua ini sementara. Tidak ada lagi masalah kaum kerana kita di PR walaupun diuji dengan banyak isu dan ditekan dengan laporan media melampau namun kita mampu memperjelas dan rakyat menerimanya,” katanya.

Beliau berkata, pemimpin di peringkat cabang dan ranting sewajarnya menggunakan senjata sedia ada untuk melemahkan musuh seperti memperjelas program kerajaan yang dikatakan sudah jauh melangkah ke hadapan berbanding BN.

October 13, 2011

920156 pengundi baru didaftarkan pada 2010, 3 kali ganda dari 276621 pada 2009..

Bila melihat bilangan pemilih baru yang luar biasa iaitu 920,156 ramai yang tidak percaya dan gusar kerana apakah mereka ini pengundi hantu atau warganegara luar yang diberikan kerakyatan dan didaftarkan sebagai pengundi.
Bilangan pengundi baru yang didaftarkan sepanjang tahun lalu telah meningkat tiga kali ganda berbanding jumlah direkodkan pada 2009, antara lain dipercayai didorong oleh spekulasi mengenai pilihan raya umum ke-13 dan peranan aktif parti-parti politik.
Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menerima seramai 820,156 orang sebagai pemilih baru tahun lalu berbanding hanya 276,621 tahun sebelum itu.
Angka lebih 800,000 itu menyamai persekitaran ketika 1999.
Dalam jawapan bertulis, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Nazri Aziz memberitahu Ahli Parlimen Bukit Bendera Liew Chin Tong dari DAP bahawa jumlah permohonan pendaftaran baru berbeza dari tahun ke tahun kerana ia bergantung kepada kesedaran warganegara Malaysia yang berkelayakan untuk mendaftar sebagai pemilih.
Dari mana datangnya pengundi-pengundi baru ini. Hebat sungguh kesedaran politik mereka. Apa yang mendorong mereka begitu berminat untuk mendaftarkan diri sebagai pengundi.
Kesangsian demi kesangsian bermain di otak dan lubuk hati tentang kejujuran dan amanah SPR kerana sudah banyak kali mereka 'kanto', Hanya satu yang menjadi tempat kita mengadu iaitu kepada Allah. Kita berdoa supaya Allah memberikan hidayah kepada penipu dan perompak hak rakyat ini. Jika mereka tidak mahu bertaubat kita berdoa agar mereka dihukum oleh Allah samada di dunia atau akhirat.

BATU ARANG JADI BANDAR WARISAN SEMPENA 100 TAHUN ~ TAHNIAH ~

Keinginan Jawatankuasa Keselamatan Kampung (JKKK) dan seluruh penduduk Batu Arang untuk melihat kampung mereka dinaiktaraf benar-benar menjadi kenyataan, apabila pengisytiharan fasal pertama Batu Arang Bandar Warisan akan berlangsung dengan Karnival 100 Tahun Batu Arang pada 15 hingga 16 Oktober ini.

Karnival yang dirancang dengan penuh kemeriahan itu akan dirasmikan oleh Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim sekitar jam 12.00 tengah hari di mercu tanda Batu Arang yang terletak di sekitar bulatan besar Batu Arang.

Setiausaha JKKK Batu Arang, Ahmad Rafie Yob menjelaskan, karnival tersebut pada mulanya dirancang oleh pihaknya selama tiga hari, tetapi diubah kepada dua hari pada 26 hingga 27 September lalu dan kemudian dicadangkan pula oleh Pejabat Menteri Besar kepada 15 hingga 16 Oktober ini.

Menurut beliau, karnival tersebut akan turut dihadiri anak dan cucu kepada pengasas perlombongan arang batu di Batu Arang, J.A. Russlel iaitu yang dikenali sebagai Datuk Russlel dan Corirolene Russlel yang juga Pengarah Urusan Teh Boh.

Katanya, karnival tersebut akan dipenuhi dengan pelbagai acara menarik sejak hari pertamanya bermula jam 9.00 pagi hingga 10.00 malam.

"Acara pada 15 Oktober itu akan dipersembahkan oleh Perbadanan Adat Melayu Dan Warisan Negeri Selangor (Padat) yang dipengerusikan oleh Datuk Dr Hassan Ali dengan pelbagai acara kesenian termasuk silat.

"Pada sebelah malamnya akan diadakan forum perdana yang akan dikendalikan oleh Padat dan dipengerusikan oleh Datuk Dr Hassan Ali sendiri," katanya ketika dihubungi Harakahdaily, hari ini.

Manakala acara pada hari kemuncaknya pada 16 Oktober, menurut beliau, ternyata lebih menarik yang bermula jam 9.00 pagi dengan kunjungan Tan Sri Khalid untuk merasmikan karnival tersebut dan disambut dengan cara tersendiri serta penuh kemeriahan.

Katanya, setibanya Tan Sri Khalid di persimpangan Ijok sekitar jam 9.00 pagi, beliau akan diiringi masuk ke Batu Arang hingga ke tapak karnival oleh ahli-ahli persatuan motorsikal berkuasa tinggi dengan 250 buah motorsikal masing-masing.

"Turut menyambut Tan Sri Khalid bersama-sama ahli-ahli persatuan itu termasuklah Pengerusi JKKK Batu Arang, Rosli Sharif," jelasnya.

Selepas itu, menurut beliau, Tan Sri Khalid akan dibawa pula melawat lokasi-lokasi terpilih di Batu Arang dengan diiringi 50 buah kereta pacuan empat roda yang dijangka bermula jam 10.00 pagi, sebelum bermula acara perasmiannya sekitar jam 12.00 tengah hari di mercu tanda Batu Arang.

Setelah pengisytiharan fasal pertama Batu Arang Bandar Bersejarah berlangsung, katanya, pengisytiharan peringkat kedua atau peringkat kemuncaknya akan dilangsungkan pula pada tahun hadapan yang dijangka sekitar bulan March dan akan disempurnakan oleh Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah Alhaj.

Menurutnya, usaha ke arah menjadikan Batu Arang sebagai Bandar Bersejarah dilakukan oleh beliau sendiri dengan dibantu oleh Ahli Majlis MPS Zon 24 yang juga Yang Dipertua PAS (YDP) Selayang, Zaidi Talib, Pengerusi JKKK Batu Arang, Rosli Sharif dan rakan-rakannya yang lain dalam JKKK Batu Arang.

Kertas cadangan untuk membolehkan Batu Arang diwartakan sebagai Bandar Bersejarah telah disiapkan dan dikemukakan oleh beliau pada bulan Mac tahun lalu kepada Pejabat Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Wanita, Kebajikan, Sains, Teknologi, Inovasi dan Kebudayaan Selangor, Rodziah Ismail, Pejabat Daerah Gombak dan MPS.

Selepas itu, beliau juga telah diminta oleh pihak MPS untuk melakukan penerangannya dengan lebih lanjut sebanyak dua kali, iaitu pada bulan Mac dan Mei lalu di pejabat MPS, di samping memberikan taklimat khas kepada Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim pada bulan April tahun lalu.

Pada tahun ini pula, katanya, Ahli Majlis Diraja Selangor yang juga Orang Besar Daerah Gombak, Datuk Wan Mahmod Pak Wan Teh juga telah tertarik melawat kawasan itu sebanyak dua kali kerana turut tertarik dengan perancangan menjadikan Batu Arang Bandar Warisan.

Selain itu, pihak Majlis Perbandaran Selayang termasuk Yang Dipertuanya juga turut hadir bagi meninjau perkembangan yang dilakukan oleh pihaknya setelah kertas cadangannya diluluskan dan perancangan menjadikan Batu Arang Bandar Warisan dipersetujui oleh kerajaan negeri.

Katanya, sekiranya Batu Arang diwartakan Bandar Bersejarah, kawasan tersebut akan akan maju kerana akan dijadikan pusat perniagaan penting di Selangor dengan jualan barangan murah, dilengkapi tugu besar sebagai mercu tanda Batu Arang dekat Bulatan Batu Arang dan pembinaan muzium geologis.

Rumah-rumah lama yang ditinggalkan dalam usaha perlombongan arang batu di kawasan itu akan dijadikan homestay, di samping pembinaan pasar yang cantik, rangkaian jalan raya yang sempurna, pembinaan pusat sukan yang akan menjadi kunjungan ramai dan pusat rekreasi.

Antara pusat rekreasi yang dirancang untuk diujudkan termasuklah pembinaan pusat sukan lasak, khususnya pusat basikal lasak, pusat permainan kereta kontrol, kapal terbang kontrol yang turut dilengkapi pusat-pusat jualan peralatan berkenaan serta tempat-tempat membaikinya dan pusat memancing.

Manakala pusat-pusat perniagaannya pula termasuklah pusat jualan fabrik, pakaian, pusat makanan dan sebagainya yang pasti akan mempertingkatkan lagi pendapatan para peniaga di kawasan itu khasnya dan seluruh penduduknya amnya.

"Selain itu, kami juga merancang untuk mengadakan tempat berjalan kaki di kawasan ini bagi rekreasi, manakala pada setiap pokok di kawasan ini pula akan dibubuh plat orang-orang berjasa kepada Batu Arang dan sekitarnya," jelasnya.

Bajet P Ramlee ~ Budak-budak tak boleh pegang duit banyak-banyak

Bajet 2012 kali ini seolah-olah menggambarkan apa yang sebenarnya terkandung dalam pemikiran perdana menteri kita sepertimana dialog dalam filem P Ramlee yang masyhur, “budak-budak tak boleh pegang duit banyak-banyak ”.

Justeru, mahasiswa sekali lagi kecewa dengan pembentangan bajet kali ini yang juga seolah-olah tidak langsung memikirkan soal pembinaan generasi akan datang.

Boleh jadi kerajaan sekarang beranggapan mahasiswa tidak boleh terlalu selesa, nanti mereka malas belajar.

Cadangan peringkat kita mahasiswa sebelum ini antaranya seperti pemberian pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) mengikut zon berdasarkan kenaikan kos sara hidup mutakhir ini, namun ia ibarat mencurah air ke daun keladi.

Belum lagi kita cadang supaya PTPTN diubah menjadi biasiswa! Lahirlah pelacur daripada kalangan mahasiswi yang rata-rata tidak sanggup untuk berhadapan dengan krisis kewangan walaupun telah menuntut ke menara gading.

Boleh jadi ianya bukan menara gading lagi, tapi menara taring yang misinya membunuh masa depan mahasiswa dan belia remaja! Banyak lagi berita-berita di dada akhbar yang mengejutkan kita, ada yang jadi keldai dadah kerana bayarannya sangat lumayan dan tidak kurang ada yang sanggup menjadi pencuri kecil-kecilan di kampus!

Mana tidaknya, sebaik sahaja mahasiswa keluar bergraduasi mereka sudah punyai belenggu hutang kiri dan kanan sehingga mencecah puluhan ribu ringgit. Mahasiswa juga dikenali sebagai OKU iaitu "orang kuat utang"!

Pendirian di peringkat mahasiswa adalah untuk pihak kerajaan mempertimbangkan soal yuran pengajian di universiti. Sebagai contoh mudah, yuran internet dan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) di sebuah institut pengajian tinggi awam (IPTA) sehingga mencecah RM100 untuk satu semester.

Dalam masa sama juga dikenakan yuran perpustakaan RM100. Tidak kurang lagi bas universiti pun dikenakan kos perkhidmatan. Bas kilang pun percuma,ini pula bas universiti!

Boleh jadi ia jumlah yang tidak besar di mata para menteri dan mereka yang menaiki kereta import yang mewah, namun ia adalah beban di peringkat kami mahasiswa!

Ada yang ikat perut dek kerana kos sara hidup benar-benar menjerut kehidupan mahasiswa terutama mereka yang berada di lokaliti Lembah Klang.

Kenapa tidak kerajaan memperuntukkan sejumlah bajet bagi menampung kos kemudahan internet dan ICT di institut pengajian tinggi ini? Bukankah kerajaan sebelum ini beria-ria sangat mahu memperkenalkan emel percuma kepada seluruh rakyat Malaysia?

Mana mahu guna e-mel tanpa internet! Nah, itulah persoalannya. Ibarat sudah jatuh ditimpa tangga pula. Malang sungguh mahasiswa di Malaysia!

Bukan tidak bersyukur dengan kerajaan yang memberikan baucer RM200 untuk pembelian buku melalui syarikat kroni ini, tetapi tidak lagi percaya. Jom ubah kerajaan sekarang!


Presiden Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya.

TUN DR MAHATHIR ~ PAKATAN RAKYAT MUNGKIN TIDAK BUBAR DUN SERENTAK DGN PARLIMEN

Kerajaan Pakatan Rakyat di empat negeri berkemungkinan tidak membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) serentak dengan pembubaran parlimen bagi membolehkan pilihan raya umum ke-13 diadakan.

mahathir meets bloggers 150807 mahathirMantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata tindakan itu berkemungkinan merupakan strategi Pakatan untuk menumpukan kekuatan dan meraih sokongan rakyat di negeri-negeri pemerintahan BN.

Pakatan menerajui pentadbiran kerajaan negeri di Selangor, Pulau Pinang, Kelantan dan Kedah.

"Dengan ini, mereka (Pakatan) dalam tangan ada empat buah negeri. Mereka tumpu di negeri-negeri lain untuk menambah kekuatan mereka," katanya kepada pemberita selepas mengadakan pertemuan dengan penganjur Larian Sahara di Yayasan Kepimpinan Perdana di Putrajaya, semalam.

"Bagi pilihan raya di peringkat DUN, ia bergantung kepada kerajaan negeri sama ada bubar atau tidak dewannya. Kalau keempat-empat DUN di bawah pemerintahan Pakatan tidak dibubar, kita akan lihat pilihan raya terhad kepada negeri-negeri yang diperintah BN," katanya.

"Namun begitu, sekiranya pilihan raya umum diadakan dekat dengan tamat tempoh penggal lima tahun, nak tak nak, dia (Pakatan) kena buat (membubarkan DUN) juga," katanya.

Dr Mahathir berkata kerajaan BN tidak perlu tergesa-gesa untuk mengadakan pilihan raya umum  ke-13 kerana tempoh penggal hanya berakhir pada Mac 2013.

Katanya kerajaan BN perlu membuat ujian dan kaji selidiki untuk mengetahui pandangan rakyat terhadap usaha-usaha kerajaan dan rakyat akan menunggu dengan apa yang dijanjikan oleh kerajaan.

"Jangan-jangan yang dijanji tidak ditunaikan. Kalau cakap tidak serupa bikin, susah. Jadi, cakap seperti apa yang akan dibikinkan," katanya.

Mengenai Belanjawan 2012 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak di Parlimen, Jumaat lalu, katanya kerajaan BN harus memastikan semua projek dilaksanakan dengan jayanya kerana rakyat akan menilai hasil dan usaha kerajaan.

- Bernama

October 12, 2011

KERAJAAN TRANSFORMASI NAJIB BAZIR WANG RAKYAT RM83.88 JUTA....

RM83.88 juta yang dibazirkan untuk mempromosikan imej kerajaan Umno boleh digunakan untuk memajukan lebih 600 pelajar terpilih Melayu dalam masa lima tahun, kata Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu.

"Untuk naikkan imej kerajaan Umno Barisan Nasional (BN) di luar negara, wang rakyat lebih RM80 juta dibayar kepada syarikat perunding FBC Media.

"Ini satu lagi bukti pembohongan Umno kononnya berkhidmat untuk orang Melayu kerana RM80 juta itu boleh digunakan untuk membina sebuah Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) yang boleh dimanfaatkan oleh anak-anak Melayu yang masih ketinggalan dari segi pencapaian dalam bidang pelajaran," katanya.

Menurut Mohamad,  dengan anggaran paling konservatif sekalipun, jika sebuah MRSM mengambil 100 hingga 125 orang pelajar setiap tahun, dalam masa lima tahun ia boleh menampung antara 500 hingga 625 pelajar Melayu yang terpilih.

"Kecuali sejumlah kecil, pelajar-pelajar terpilih rata-ratanya mampu melanjutkan pelajaran sehingga ke institusi pengajian tinggi.

"Ia dengan sendirinya bermakna dengan belanja RM80 juta untuk membina sebuah MRSM sahaja, setiap tahun sehingga beratus-ratus orang mencapai tahap kelas menengah Melayu yang dengan sendiri mengubah nasib bangsa," kata beliau.

Mohamad berkata, apabila sejumlah wang yang mampu membina institusi yang boleh mengubah nasib rakyat itu diboroskan kononnya untuk menaikkan imej kerajaan Umno BN, ia hakikatnya adalah pengkhianatan terhadap para pelajar yang memerlukan peruntukan itu untuk kepentingan pelajaran mereka.

"Saya ambil MRSM sebagai contoh sebab setiap hari Umno terpekik-pekik membohongi semua orang kononnya ia membela Melayu.

"Lebih dari itu, selama ini, peluang pelajaranlah yang banyak mengubah nasib orang-orang Melayu," kata beliau.

Beliau juga mempertikaikan apa perlunya wang yang begitu besar dibelanjakan jika kerajaan Umno BN mempunyai imej yang dihormati, baik dan bersih.

"Kalau benar kerajaan Umno BN cerdik, baik, bersih dan adil, tak perlu bayar duit pun ia pasti akan menjadi sebutan media-media seluruh dunia, ia pasti akan disebut-sebut di mana-mana pun sebagai contoh kerajaan yang mempunyai sifat-sifat sedemikian.

"Pelabur tertarik, pelancong tertarik, semua pihak tertarik kalau benar kerajaan Umno BN cerdik, baik, bersih dan adil," kata Mohamad.

Isnin lalu, Dewan Rakyat diberitahu bahawa kerajaan telah membayar sejumlah 19.6 juta Euro (RM83.88 juta) kepada syarikat perunding, FBC Media yang kini disiasat oleh pengawal media Britain atas dakwaan melanggar etika media.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak memberitahu, kontrak itu adalah untuk FBC Media menyedikan khidmat rundingan, nasihat serta pengurusan kempen komunikasi kepada kerajaan.

“Kontrak selama setahun itu telah disambung sebanyak dua kali dan ditamatkan pada tahun 2010. Nilai kontrak untuk tiga tahun itu ialah Euro 19.6 juta,” kata Najib.
 

RM500 hendak diagihkan tanpa kelulusan?

Kerajaan menimbang mengagihkan pemberian bantuan rakyat sebanyak RM500 kepada isi rumah yang berpendapatan bulanan RM3,000 dan ke bawah, mulai Januari 2012. Dah diluluskan parlimen ke?

KENAPA KECUH BILA LIM GUAN ENG NAK TURUN SEGAMAT ?

Beratus penduduk Segamat yang berkumpul sejak petang tadi melakukan demo aman dihadapan Restoran Siang Kee Kg Abdullah Segamat bagi membantah kedatangan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guang Eng yang dijangka akan mengadakan ceramah malam ini.

Pada lewat petang tadi dilaporkan juga kekecohan tercetus antara para penduduk Segamat dan juga unit Amal PAS yang turut dibantu AMK dan juga ahli DAP Segamat dan Muar dalam menghalang pendemo dari memasuki perkarangan lokasi ceramah.

Pihak Polis turut menghantar FRU bagi mengawal keadaan dan sehingga ke jam ini keadaan masih lagi terkawal walaupun terdapat beberapa insiden membaling batu diantara kedua dua pihak.

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guang Eng dilaporkan masih lagi belum sampai ke lokasi ceramah yang dijadualkan bermula pada jam 8.30 malam ini.

Menurut pendemo yang berada dilokasi demo aman yang diadakan ini adalah bagi membantah kunjungan Lim Guang Eng dari menjejakkan kaki ke negeri Johor ekoran penghinaan yang dilakukan Ketua Menteri Pulau Pinang itu yang tersebar baru baru ini dalam memburuk burukkan negeri Johor dihadapan diplomat asing di Singapura.

Laporan dari KL Pos

DAP yakin Pakatan Rakyat dapat menawan kembali Perak pada pilihan raya umum yang akan datang.

Keyakinan ini bersandarkan kepada kajian dalaman DAP negeri itu pada Julai tahun lalu yang menunjukkan sentimen pengundi terhadap Pakatan itu masih positif.
Menurut Pengerusi DAP Perak Datuk Ngeh Koo Ham pengundi Perak masih menaruh harapan kepada Pakatan walaupun kemarahan masyarakat terhadap pengulingan pemerintahnya oleh Barisan Nasional dua tahun lepas sudah reda.
"Kemarahan sudah reda tetapi sebuah kajian pada bulan Julai tahun ini menunjukkan yang Pakatan Rakyat masih boleh menang 33 daripada 59 kerusi (DUN) jika pilihan raya diisytiharkan," Ngeh berkata demikian ketika berucap dalam konvensyen DAP Perak Ahad lalu.
Kerajaan Pakatan Perak dijatuhkan pada Mac 2009 selepas tiga Adunnya, termasuk timbalan speaker Dewan Negeri, mengistiyarkan keluar parti dan menjadi Adun bebas.
Mereka ialah Hee Yit Foong (Jelapang), Mohd Osman Mohd Jailu (Changkat Jering) dan Jamaluddin Mohd Radzi (Behrang) kemudian bertindak menyokong Barisan Nasional(BN).
Krisis kejatuhan kerajaan Pakatan Perak ini menimbulkan rasa tidak puashati rakyat negeri itu kerana merasakan pilihan mereka dalam sistem demokrasi dikhianati oleh Umno-BN.
Tindakan Pakatan melalui saluran mahkamah juga gagal.
Di dalam ucapannya, Ngeh mengingatkan perwakilan di konvesyen itu supaya tidak mengambil mudah hasil kajian itu kerana lapan kerusi Pakatan juga berisiko tinggi kerana menang dengan majoriti kurang daripada 1,000 undi.
"Pada masa yang sama kita boleh menang besar kerana BN ada 10 kerusi yang ia menang dengan kurang daripada 1,000 undi. Tiga daripada kerusi tersebut kurang dari 100 undi. Iaitu Pengkalan Baru 40 undi, satu kerusi (Kubu Gajah) dengan 66 undi dan Alor Pongsu, 95 undi.
"Pakatan menang 31 kerusi pada (pilihanraya 2008) dan kalau kita boleh menang 10 kerusi di mana BN menang dengan majoriti kurang 1,000 undi, kita boleh dapat 41 kerusi," katanya.

Posted by WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

KONVOKESYEN UNISEL ~ 15 - 17 OKTOBER 2011

SHAH ALAM 12 Oktober : Kira-kira 4,000 graduan akan menerima ijazah dan diploma pada Istiadat Konvokesyen Universiti Selangor (Unisel) keenam yang akan berlangsung pada 15-17 Oktober ini.
Menurut Pengarah Komunikasi Korporat, Unisel Rosniza Mohamad Rasol berkata buat pertama kalinya Unisel menganugerahkan Ijazah Kehormat kepada bekas Perdana Menteri Jordan yang pernah dilantik selama dua penggal iaitu pada 1993 – 1195 dan 1997 – 1998, Profesor Abdel Salam Majali,86,juga seorang tokoh akademik tersohor yang banyak menyumbang kepada pembangunan pendidikan perubatan tinggi dan saintis Islam.
“Istiadat konvokesyen yang penuh gilang-gemilang itu akan dijalankan dalam enam sidang dan disempurnakan oleh Canselor Unisel,YAD Raja Tan Sri Datuk Seri Arsyad Raja Tun Uda pada sidang pertama,” katanya dalam kenyataan media.
Menurut Rosniza lagi daripada jumlah berkenaan,10 graduan (dua dari Sumatera, Indonesia) akan dianugerahkan Ijazah Doktor Falsafah (Phd), 81 orang menerima Ijazah Sarjana, 1,759 graduan menerima Ijazah Sarjana Muda, manakala 2,021 menerima diploma dan 152 lagi penerima Sijil Program Asas.
Bagi memeriahkan majlis konvokesyen tahun ini,Festival Konvokesyen (Feskon) anjuran Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) membabitkan penyertaan pelbagai gerai jualan,sukaneka,konsert nasyid dan kebudayaan di tapak pesta berhampiran Dewan Utama, Unisel Bestari Jaya bermula 12 hingga 17 Oktober ini.
“Pelbagai gerai jualan seperti gerai jualan makanan,bunga cendermata, pakaian dan sebagainya disediakan untuk orang ramai khususnya kepada keluarga graduan untuk membeli-belah dan menjamu selera,” katanya.



~Pengundi dibawah 40 tahun akan menyengat di PRU akan datang

Hampir 60 persen pengundi berumur dibawah 40 tahun akan menentukan pemimpin yang akan membawa suara mereka ke Dewan Undangan Negeri atau pun Parlimen di dalam pilihanraya akan datang. Mereka akan melihat kepada calon yang dekat dihati dan mempunyai bakat kepimpinan disamping wawasan dan rekod perkhidmatan di dalam masyarakat. 
Misi "do or die" kepada pentadbiran pemimpin Barisan Nasional di dalam strategi mereka untuk menghadapi PRU13 ini mungkin memaksa Pengerusi Barisan Nasional (Najib) membuat pilihan calon-calon yang boleh menang (winnable candidate), yang mana tidak lagi memusatkan kepada pemimpin tertinggi parti yang diwakili atau calon pilihan orang tertentu, maklumlah jika dahulu sesiapa yang bertanding tidak begitu penting selagi mereka mewakili logo dacing. 
Tsunami politik 2008 telah merubah segalanya apabila gelombang rakyat telah membuat keputusan dan "mengalahkan" semua senarai calon pilihan parti yang sombong dan "selfcentered" yang membelakangkan semua keutaman kepada rakyat.
Calon-calon mungkin akan dipilih dari kalangan pemimpin masyarakat tempatan yang mempunyai pengaruh, mempunyai rekod perkhidmatan kepada penduduk, mempunyai personaliti yang baik dan mempunyai pengaruh di kalangan orang tempatan. TIdak mungkin lagi calon "payung terjun" yang akan membawa masalah berat walaupun dikenali di peringkat kebangsaan, disebabkan pengundi-pengundi muda ini sudah lebih bermaklumat. 
Berkemungkinan calon-calon nanti (BN atau Pakatan Rakyat) akan menghadapi kemungkinan sabotaj dari pemimpin yang tidak terpilih di atas konsep kemenangan itu (winnable candidate) tetapi pilihan inilah yang berkemungkinan terjadi di pilihanraya akan datang. Selamat melayakkan diri untuk calon-calon PRU13 akan datang !

~MediaSAS

October 11, 2011

HUTANG NEGARA MENINGKAT SEHINGGA RM437 BILLION SETAKAT 30 SEPT 2011 ~ ANWAR

KUALA LUMPUR: Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mendedahkan hutang negara kini mencecah RM437 bilion berdasarkan Laporan Bank Negara yang dikeluarkan baru-baru ini.
“Laporan Bank Negara Malaysia bertarikh 30 september 2011 menyatakan angka hutang negara setakat suku ke 2 tahun ini menunjukkan hutang negara mencecah RM437 bilion,” kata Anwar pada pembentangan belanjawan Pakatan Rakyat 2012 di parlimen hari ini.
Menurutnya, jika unjuran Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) bagi 2011 dibuat berdasarkan pertumbuhan 5 peratus, maka kadar keberhutangan negara kini mencecah 53 peratus dari KDNK negara.
Kadar itu, katanya, jauh lebih tinggi berbanding pada 2007 iaitu sebanyak 42 peratus dari KDNK negara.
“Kadar hutang isi rumah pula mencecah RM577 bilion iaitu 77 peratus dari KDNK berbanding pada 1997 hanya 33 peratus dari KDNK.
“Maknanya di bawah menteri kewangan yang secara kebetulan semuanya perdana menteri sebelum 1998, rakyat Malaysia terpaksa berhutang lebih hingga kadar keberhutangan meningkat sekali ganda dalam masa 13 tahun,’ katanya.
Keadaan itu, kata Anwar, diburukkan lagi dengan kadar defisit yang berpanjangan sejak mantan-mantan Perdana Menteri dan Perdana Menteri sekarang memegang tampuk perbendaharaan negara.
“Defisit negara diunjurkan mencecah 6 peratus bagi tahun 2011, jauh tersimpang dari janji Perdana Menteri untuk mengurangkan defisit ke kadar 5.2 peratus seperti yang dibentangkan di dalam belanjawan dan Rancangan Malaysia Kesepuluh,” kata Anwar.
Ketika membentangkan belanjawan alternatif Pakatan Rakyat di parlimen hari ini, Anwar berkata ia bertujuan untuk membantu rakyat mengharungi hidup yang semakin terhimpit.
Pakatan memperuntukkan RM220 bilion dalam belanjawan berkenaan melibatkan penjimatan  sebanyak RM4 bilion dari perbelanjaan kerajaan BN.
Ia menumpukan usaha  mengurangkan defisit kepada 4.4 peratus berbanding kadar 6 peratus daripada KDNK tahun ini.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=2129

DYMM SULTAN SELANGOR BERTITAH ~KES PEMERIKSAAN JAIS TIDAK MENYALAHI UNDANG-UNDANG

Pihak JAIS telah menyembahkan kepada Beta laporan penuh mengenai pemeriksaan yang telah dijalankan di Komplek Dream Centre dan juga tindakan susulan yang telah diambil oleh JAIS. Beta sendiri telah meneliti laporan tersebut dengan terperinci dan Beta berpuas hati bahawa tindakan JAIS tersebut adalah betul dan tidak menyalahi mana-mana undang-undang yang berkuat kuasa di Selangor ini.
Walaubagaimanapun meski ada bukti Tuanku dalam kenyataan Baginda menyebut ia tidak cukup untuk membuat pendakwaan di mahkamah. Oleh itu atas nasihat pihak berkuasa Tuanku bersetuju agar tiada pendakwaan dikenakan ke atas mana-mana pihak.
Namun Baginda bertitah:
Merujuk kepada siasatan pihak JAIS terdapat keterangan bahawa ada cubaan untuk memesongkan kepercayaan dan aqidah umat Islam.
Ini bermakna memang ada usaha memurtadkan dianjurkan dalam majlis berkenaan dan kehadiran 12 orang Muslim dalam majlis itu sangat mengecewakan. Tuanku turut menitahkan agar mereka ini diberikan kaunseling oleh JAIS demi memulihkan aqidah mereka.
Dan Tuanku turut memberi amaran agar sebarang tindakan yang telah atau akan dilakukan untuk memurtadkan umat Islam di Selangor dihetikan serta-merta.
Sesungguhnya telah lama kita Merdeka dan hidup bersama atas satu bumi dengan sikap hormat-menghormati dan saling faham-memahami antara rakyat berbeza kaum dan agama. Janganlah dirobek apalagi dicabar keharmonian yang telah dibina sekian lama oleh datuk nenek kita.
KOMEN ROSLAN SMS ~
Saya sendiri pada lewat tahun 60an menyertai sebuah tadika yang dikendalikan oleh pendakwah Kristian dalam premis gereja di Kota Bharu (ketika itu tiada tadika di sana) dan bersekolah menengah di Kuala Lumpur dan kemudian di Kota Kinabalu di sekolah mubaligh Methodist dan La Salle. Dan saya percya ramai juga seperti saya.
Sepanjang pengaalaman itu tiada usaha untuk memesongkan aqidah saya dan rakan-rakan lain. Di Kota Kinabalu mungkin ada beberapa peristiwa yangs engaja melibatkan pelajar Islam tetapi telah ditegur.
Kesimpulannya biarlah kita terus berbaik-sangka dan mematuhi amalan dan perlembagaan yang sama-sama kita dukung. Selagor dan Malaysia perlu kekal aman dan sentosa dengan kehadiran rakyat berbilang kaum dan agama tanpa prejudis dan usaha memecah-belahkan kesatuan dan keteguhan itu. Selangor bukan seperti Kaherah yang sedang tegang lantaran isu sectarian. Biarlah kita kekal aman, insyallah~

MEDIA~sas

DS ANWAR ~ MINTA PERHATIAN AGONG BERKENAAN ISU KAMPUNG BARU

Malaysiakini
Walaupun Rang Undang-Undang Perbadanan Pembangunan Kampung Baru 2011 telah diluluskan oleh Dewan Rakyat, ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim mencadangkan agar isu berkaitan akta berkenaan diketengahkan untuk perhatian Yang di-Pertuan Agong dan Sultan Selangor.
Katanya, Yang di-Pertuan Agong mempunyai kuasa melengahkan perkenan baginda kerana perkara itu “menyentuh isu kepentingan penduduk Melayu”.
“Dia (kerajaan) lulus, dia boleh lulus. Sekarang ia masih di peringkat Dewan Negara (sebelum digazetkan). Kemudian (perlu) perkenan Yang di-Pertuan Agong.
“Saya berbincang dengan Salahudin Ayub, boleh jadi perkara ini akan diketengahkan kepada Yang di-Pertuan Agong dan Sultan Selangor untuk melengahkan (supaya) tidak mengeluarkan kelulusan.
“Ini kerana (ia) menyentuh isu (kepentingan dan masa depan orang) Melayu dan penduduk Melayu (di situ),” katanya dalam majlis penerangan “Selamatkan Kampung Baru” malam tadi.
Bagaimanapun Anwar dalam ucapan di Kelab Sultan Sulaiman Kampung Baru itu, tidak menyatakan bila Pakatan Rakyat yang diterajuinya akan berbuat demikian.
Menyifatkan cadangan itu sebagai “saluran sementara”, Anwar berkata apa yang lebih penting tindakan itu dibuat bagi memastikan akta tersebut “tidak sempat dilaksanakan dengan sepenuhnya”.
“Kita nak beritahu bahawa rakyat ada pilihan,” tegasnya sambil menerima tepukan gemuruh kira-kira 500 penduduk Kampung Baru yang hadir pada majlis tersebut.
Turut bersama adalah tiga ahli parlimen Pakatan iaitu Salahudin Ayub (Kubang Kerian), Tian Chua (Batu) dan Tan Sri Khalid Ibrahim (Bandar Tun Razak).

October 10, 2011

MAJLIS PAKATAN RAKYAT HULU SELANGOR BERSIDANG ~ 2 OKT AHAD DEWAN DATO ABD HAMID, BATANG KALI

 GAMBAR YB AMIRUDDIN SARI BERSAMA WANITA HULU SELANGOR
 BARISAN KEPIMPINAN PAKATAN RAKYAT HULU SELANGOR YG SEMEMANGNYA AKRAB SEJAK 1998 LAGI JIKA TIDAK ADA GANGGUAN LUAR ~
Majlis Pakatan Rakyat Parlimen Hulu Selangor bersidang pada 2 Oktober lepas untuk memberikan sedikit maklumat dan penerangan tentang suasana politik di parlimen dan pokitik negara sekarang. Alhamdulillah dengan semangat penyokong dan warga Hulu Selangor kelak, semua kerusi Dun dan Parlimen akan di tawan kembali. Majilis telah ditutup oleh Setiausaha MPN PKR Selangor memerangkap ADUN Batu Caves, YB Amiruddin Sari, diantara ucapan memberangsangkan dari YB pernah didengar, maklumlah YB adalah mantan Ketua AMK Hulu Sgr pada sesi lepas. ~ SELAMAT BERJUANG !

October 08, 2011

HELAH PILIHANRAYA PUNYA BAJET ~ DS ANWAR

KUALA LUMPUR: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan Belanjawan 2012 yang baru sahaja dibentangkan sebagai tidak realistik dan merupakan satu lagi helah menjelang pilihan raya umum ke-13.
Belanjawan yang dibentangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak itu juga disifatkan Anwar sebagai “menjanjikan banyak perkara tetapi tiada perincian tentang meningkatkan pendapatn negara atau ketelusan”, lapor The Malaysian Insider.
“Ia tidak realistik. Amat jelas satu helah pilihan raya. Dalam 10 tahun lepas, anggaran pertumbuhan, defisit dan pelaburan asing sentiasa berbeza dengan angka sebenar,” kata Anwar.
Najib sebentar tadi mengunjurkan pertumbuhan ekonomi negara tahun 2012 pada kadar 5 ke 6 peratus, satu anggaran yang dikritik penganalisa ekonomi sebelum ini sebagai tidak realistik.
Pakatan Rakyat dalam Belanjawan Kesejahteraan untuk Rakyat pula mengunjurkan pertumbuhan ekonomi negara pada kadar 4 ke 4.5 peratus sahaja.
Anwar seterusnya menambah bahawa Najib membentangkan satu belanjawan yang “diciplak dari Pakatan Rakyat tetapi tidak mampu dilaksanakan BN”.
Antaranya adalah bantuan RM500 wang tunai setahun kepada isirumah dengan pendapatan bulanan kurang daripada RM3000.
Ia hampir sama dengan bantuan RM1000 setahun kepada isirumah yang layak seperti dibentangkan Pakatan Rakyat dalam Belanjawan Kesejahteraan untuk Semua sebelum ini.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=21513