March 01, 2013

500,000 kad pengenalan biru di keluarkan kepada orang Filipina dan Indonesia...

(tranlasi dari yahoo msia)
PETALING JAYA, Feb 28 - Kira-kira 500,000 kad pengenalan biru (IC) telah diberikan kepada pendatang Filipina dan Indonesia di Sabah pada awal tahun 1990an di bawah perintah Ketua kemudian Umno Sabah Tun Datu Mustapha Harun, bekas ahli Umno itu berkata hari ini.
Siti Aminah Mahmud, yang bekerja secara sukarela di pejabat Umno di Kota Kinabalu, berkata hari ini bahawa Mustapha kini telah meninggal dunia, yang merupakan ketua menteri ketiga Sabah 1967-1975, telah memberitahu beliau bahawa IC telah dikeluarkan untuk menumbangkan Parti Bersatu Sabah (PBS) kerajaan.
"Datu Mustapha berkata ini adalah (Tun) Dr Mahathir (Mohamad) 's projek. Jangan takut mendapat ditangkap, "Siti Aminah memberitahu satu sidang akhbar di ibu pejabat PKR di sini hari ini, berhubung taklimat Mustapha kepada beliau dan ahli UMNO yang lain di Kota Kinabalu pada tahun 1990.
"Datu Mustapha berkata ia adalah untuk meningkatkan bilangan pengundi Melayu untuk mengambil turun PBS," tambah wanita 62-year-old.
Siti Aminah berkata bahawa dia dan lain-lain ahli UMNO bekerjasama dengan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dan ketua-ketua kampung untuk mengeluarkan kira-kira 500,000 IC biru kepada pendatang Filipina dan Indonesia 1990-1994 di beberapa kawasan di Sabah, termasuk Tawau, Sandakan, Lahad Datu , Kota Kinabalu, dan Semporna.
Beliau menambah bahawa dia telah ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) 1995-1997 kerana didakwa mengeluarkan IC palsu dan memalsukan dokumen JPN.
Pilihan raya negeri Sabah pada tahun 1994 menyaksikan PBS memenangi hanya 25 daripada 48 kerusi Dewan Undangan Negeri.
Tetapi beberapa ADUN PBS berpaling tadah kepada Barisan Nasional (BN) lama selepas itu, menyebabkan keruntuhan kerajaan PBS.
Mustapha, yang telah mengasaskan United Sabah National Organisation (USNO), dianggap bapa Sabah kemerdekaan bagi peranannya dalam merundingkan kemerdekaan negeri pada tahun 1963, sebelum meninggal dunia pada 1995 pada usia 76.
USNO bergabung dengan Berjaya bekas Ketua Menteri Sabah Tan Sri Harris Salleh untuk membentuk Umno Sabah selepas PBS mengalahkan Berjaya dalam pilihan raya negeri 1990.
Dr Mahathir, menteri paling lama berkhidmat Menteri Malaysia yang berada dalam kuasa 1981-2003, telah dituduh menerajui kononnya "Projek IC", di mana kewarganegaraan didakwa diberikan kepada pendatang untuk undi mereka.
Dr Mahathir memberitahu sidang akhbar bulan lepas yang asing di Sabah itu memang menerima kewarganegaraan, tetapi menekankan bahawa ia adalah "dalam undang-undang".
Harris, yang ditadbir negeri 1976-1985, telah menafikan di Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai masalah pendatang haram di Sabah kewujudan "Projek IC".
Lebih daripada satu perempat daripada penduduk Sabah adalah warga asing, berjumlah 889.000 mengejutkan daripada 3.2 juta penduduk yang kuat di Sabah, atau kira-kira 28 peratus, berdasarkan banci 2010.
Sabah mempunyai 926.638 pengundi, menurut laporan Jun dalam bahasa Inggeris harian The Star.
Siti Aminah berkata hari ini bahawa satu nombor kad pengenalan akan dikeluarkan kepada 20 atau 30 orang.
"Satu alamat juga digunakan oleh 20 orang," katanya.
"Dalam satu kawasan, akan ada pemimpin yang akan menghimpunkan seluruh manusia. Apabila kita mencapai, kita akan mendapat nama-nama mereka. Kami tidak bertanya tentang agama mereka. Kita akan melihat jika mereka mempunyai nama Islam. Jika mereka tidak berbuat demikian, kami akan menukar nama mereka kepada nama Islam. Kemudian kami akan mengambil gambar mereka dan cetakan ibu jari dan hantar ke pejabat Umno, "tambah beliau.
Siti Aminah berkata IC biru akan diproses dalam kira-kira sebulan dan dihantar ke dalam karung kepada ketua kampung.
"Kami akan memberitahu ketua kampung, 'Tok, sila mengarahkan penduduk untuk mengundi untuk Umno," katanya.
Siti Aminah, yang kini merupakan ahli PKR, berkata dia tidak menyedari jika pendatang telah dibayar bagi IC.
Kanan Cawangan Khas pegawai Supt Ahmad Fauzan Mohamad memberi keterangan di RCI minggu lepas bahawa sindiket yang melibatkan kemudian pengarah JPN Sabah telah dibuat sekurang-kurangnya RM11 juta daripada menjual IC kepada pendatang haram di Sabah.
Beliau juga berkata bahawa tiada seorang pun daripada 94 orang, yang ditahan di bawah ISA 1995-2001 untuk penglibatan mereka dalam sindiket, yang pernah didakwa di mahkamah.
Kemudian Ramli Pengarah JPN Sabah Kamarudin memberitahu RCI bulan lepas bahawa Timbalan Menteri Dalam Negeri ketika itu, mendiang Tan Sri Megat Junid Megat Ayub, telah mengarahkan beliau untuk mengeluarkan resit JPN, yang sepadan dengan nama dan nombor IC pengundi berdaftar, untuk pendatang.
Ramli berkata bahawa kira-kira 200 resit JPN telah dikeluarkan dalam lima atau enam kawasan Dewan Undangan Negeri masing-masing, yang kerajaan dianggap sukar untuk menang, sebelum pilihan raya 1994 negeri Sabah.
Siti Aminah berkata, beliau masih belum dipanggil untuk memberi keterangan di RCI.
Beliau juga menegaskan bahawa Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang ketika itu timbalan Dr Mahathir, tidak pernah disebut dalam "Projek IC".
"Anwar telah berjuang dengan Datu Mustapha dan Megat Junid melalui Projek IC," katanya.
Siti Aminah juga berkata bahawa menurut Mustapha, "Projek IC" bermula semasa pentadbiran Harris 'dan kod "03", serta "04" dan "05" semasa pentadbiran Mahathir.

No comments: