September 26, 2018

Pengendalian pemilihan PKR oleh Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) setakat ini secara umumnya "memuaskan", Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.


Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas seruan agar tindakan diambil terhadap Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution Ismail dan JPP berhubung isu yang timbul dalam pemilihan PKR.
Anwar berkata, gesaan agar tindakan diambil tidak dibincangkan dalam mesyuarat biro politik PKR semalam namun beliau sedar tentang kritikan terhadap Saifuddin dan JPP.
"Ini negara demokrasi. Mereka boleh (kritik). Tetapi jika mereka langgar peraturan atau melanggar disiplin (parti), saya perlu ingatkan mereka. Tiada siapa akan terlepas, termasuk pemimpin utama. Mereka perlu hormat peraturan tertentu.
"(Anggota) JPP bukan ditentukan oleh saya. Saya di penjara ketika itu. Ia ditetapkan pimpinan parti," katanya semasa sidang media selepas mesyuarat itu di ibu pejabat PKR di Petaling Jaya, semalam.
Belaiu mengakui wujud kelemahan dalam pemilihan hujung minggu lalu dan memaklumkan JPP telah diminta untuk menjelaskan tindakan mereka kepada biro politik, yang kemudiannya menerima penjelasan itu.
"JPP diminta untuk beri penjelasan dan buat pengubahsuaian yang perlu. (Juruaudit) Baker Tilly (Malaysia) ada bersama untuk membantu proses.
"Jadi tiada keperluan misalnya untuk pemimpin parti yang agak tidak berpuas hati untuk mula menyerang jawatankuasa pemilihan kerana mereka menggalas tugas itu secara sukarela.
"Dan mereka secara umumnya melaksanakan tugas itu secara memuaskan," katanya lagi.
Amaran kepada pemimpin
Pemilihan PKR 2018 bermula dengan buruk hujung minggu lalu, dengan kekecohan berlaku di beberapa pusat mengundi dan pengundian di empat negeri ditangguhkan.
Ramai anggota menyatakan kegagalan sistem undi elektronik dan merungut nama mereka hilang daripada data pengundi.
Calon ketua wanita Haniza Talha dan calon ketua pemuda Dr Afif Bahardin meletakkan kesalahan itu kepada Saifuddin.
Pada Isnin lalu, Saifuddin menyangkal kritikan terhadapnya dan berkata Majlis Pimpinan Pusat (MPP), yang mewujudkan JPP, juga perlu berkongsi tanggungjawab terhadap kelemahan dalam proses pemilihan.
"Berdasarkan laporan (yang diterima biro politik), pemilihan berjalan dengan baik. Beberapa tablet tidak berfungsi...Ada kelemahan di Kedah," kata Anwar

No comments: