September 28, 2009

Kerajaan Negeri Laksanakan Konsep “First In First Out”

Kerajaan negeri akan melaksanakan konsep “first in first out” kepada setiap permohonan atau urusan yang dilakukan di pejabat tanah dan galian Selangor bagi mengelakan berlaku ketidak adilan.
Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, konsep ini mampu mengelakkan diskriminasi atau pilih kasih kepada pemohon yang telah membuat permohonan lebih awal, bagaimanapun permohonan tersebut perlulah menepati keperluan dan diisi dengan lengkap.
“Saya ingin mengingatkan bahawa tujuan akhir kita telah beberapa kali bincang dengan pengarah tanah galian dan rakan-rakan pegawai daerah, bahawa kita nak memperkenalkan konsep apabila sudah stabil “first in first out” maknanya sesiapa yang buat permohonan awal akan diluluskan atau dibuat penelitian awal,
“ini bagi mengelakan satu keadaan yang memberikan peluang kepada orang yang hendak permohonan mereka diproses dengan lebih cepat melantasi mereka yang lama membuat permohonan tersebut,” katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang media selepas merasmikan Seminar Pentadbiran Tanah Negeri Selangor, di Dewan Annex, pagi tadi.
Selain itu, Tan Sri Khalid berkata, konsep ini mampu mengurangkan gejala rasuah dan salah guna kuasa pentadbiran dikalangan pegawai.
Tan Sri Khalid berkata perkara ini akan dipantau dan jika mereka tetap melakukan tindakan akan diambil dengan menghentikan permohonan selama setahun.
“Saya akan pantau kalau selalu habit dia, ini kali pertama dan kedua, tapi kali ketiga kita akan stop application untuk setahun, tapi bukan first time, bagi yang professional perlu menghantar permohonan dengan lengkap,” katanya.
Dalam pada itu seminar Pentadbiran Tanah Negeri Selangor yang di anjurkan oleh Pejabat Tanah Kuala Langat bertujuan meningkatkan kecekapan dalam pentadbirang tanah di Selangor,
“Tujuan seminar ini ialah bukan sahaja menjemput pelbagai terlibat tetapi juga menjemput rakan2 di bidang professional termasuk arkitek serta pemaju-pemaju supaya dpt bersama- berbincang dapat meningkatkan pentadbiran tanah di Selangor dipertingkatkan,” katanya.Seminar sehari ini turut menerangkan beberapa kajian yang dibuat oleh jawatankuasa task force tanah yang siap pada akhir tahun lepas akan digunakan untuk panduan kepada seminar ini.

No comments: