February 28, 2012

Mengapa dana politik dan kempen harus ditangani secara professional..

Dikala semangat "PRU13" sedang melanda orang politik dan rakyat Malaysia sekarang, satu perkara yang menarik semalam mengerakkan hati saya untuk membuat komen. Saya pernah terlibat di dalam pertandingan "alapolitik" semasa membantu rakan, anak kepada Mayor/Datuk Bandar ketika itu, untuk bertanding jawatan Presiden mewakili penuntut universiti (jika  IPTA/IPTS, persatuan mahasiswa lah), dimana membawa suara lebih 40,000 penuntut universiti di University of Lincoln, Nebraska, Amerika Syarikat di tahun 1988. Waktu itu saya menjawat jawatan Presiden International Student Organization (ISO) mewakili pelajar antarabangsa dengan lebih 1500 penuntut. Waktu itu sudah ada "Campaign Manager", sudah ada "Special Officer" untuk bergerak meraih undi dan berkempen.  Dengan grant dalam dollar, 30,000 yang dibantu oleh beberapa penyokong kuat kami, kami bergerak untuk berkempen dan mengumpul dana sambil beramal. Alhamdulillah, rakan saya menang, dan saya turut dilantik ke Council of Students Union di universiti berkenaan. Itu semua tinggal kenangan.
 
Apa yang ingin saya komen di sini, hasrat kerajaan atau Najib di Program bagi Pegawai Integriti, Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) semalam dengan pengumuman bahawa kerajaan akan membendung pembiayaan politik dimana apa-apa sumbangan yang dibuat kepada mana-mana parti politik sama ada di peringkat pusat atau negeri perlu diberikan perhatian serius. Ini adalah untuk mengelakkan ahli-ahli politik dari menyalahgunakan nama parti untuk mendapatkan atau menerima apa-apa sumbangan dan kemudian menyalahgunakan untuk kepentingan peribadi. Keupayaan untuk menilai sikap amanah dengan setiap sumbangan yang dibuat hendaklah dikeluarkan resit dan didepositkan ke dalam akaun parti akan dapat di nilai secara individu.
 
Saya ingin membicarakan tentang "kewangan kempen" yang merujuk kepada semua dana yang dibangkitkan dan dibelanjakan bagi menggalakkan calon-calon, parti atau dasar dalam beberapa jenis pertandingan pilihan raya. Dalam sistem demokrasi moden dana itu tidak semestinya menumpukan kepada kempen pilihan raya. Kempen isu dalam referendums, aktiviti parti dan organisasi parti adalah item tambahan yang dibiayai oleh wang politik. Apabila James K. Pollock dan Overacker Louise mula menganalisis peranan wang dalam politik, mereka bermula di Amerika Syarikat, melihat wang yang telah dibelanjakan untuk mempengaruhi keputusan pilihan raya (persekutuan) . Titik pengambilalihan mereka telah mendominasi persepsi subjek sejak itu. Dana kempen ini adalah tajuk tertakluk di bawah mana semua buku-buku yang berurusan dengan wang dalam politik di katalog oleh Perpustakaan Kongres. Negara-negara lain mempunyai pengalaman yang berbeza dan menggunakan istilah lain bagi mata pelajaran. Semua terma-terma menawarkan perspektif yang lebih luas. Perbandingan silang-negara memilih yang lebih menyeluruh "kewangan politik", penyelidik di benua Eropah menggunakan "parti kewangan". Kesemua mereka berurusan dengan "kos demokrasi", istilah yang dicipta oleh Alexander Heard untuk analisis yang terkenal kewangan kempen di Amerika Syarikat.

Dalam jawatankuasa tindakan politik Amerika Syarikat (PAC) dan kempen adalah syarat yang mencukupi untuk mengenal pasti unit yang mengumpul dan membelanjakan wang untuk tujuan politik. Setiap kempen (untuk pejabat persekutuan) untuk menjalankan PAC yang melaporkan hasil dan perbelanjaan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya Persekutuan (FEC). 
 
Ingat, kempen politik mempunyai banyak perbelanjaan, seperti kos perjalanan untuk calon, nasihat profesional mengenai topik-topik seperti mesej dan jumlah kehadiran pengundi (lihat perundingan kempen) dan kos langsung berkomunikasi dengan pengundi, seperti papan iklan, iklan televisyen, dan saluran lain. Jenis-jenis dan tujuan perbelanjaan kempen akan berubah dengan landskap perundangan dan sosial yang kempen beroperasi di; misalnya, di Great Britain, pengiklanan televisyen disediakan untuk berkempen pihak bagi percuma, manakala di Amerika Syarikat ia adalah salah satu garis yang terbesar item dalam belanjawan kempen, terutama untuk kempen seluruh negeri dan peringkat kebangsaan.

Bagi kebanyakan demokrasi di negara-negara lain (termasuk negara-negara Eropah, Kanada, Mexico, Jepun, Australia, New Zealand dan Israel), parti politik adalah satu konsep yang berguna untuk mengenal pasti dan mengumpul pelbagai entiti yang menaikkan dan menghabiskan dana politik. Pihak menjalankan ibu pejabat kebangsaan, persatuan-persatuan kawasan pilihan raya, cawangan serta pejabat-pejabat parti. Setiap unit-unit ini @pejabat/cawangan akan mengumpul hasil dan menanggung perbelanjaan yang digunakan untuk membiayai persaingan politik.

Walaupun sastera sains politik menunjukkan bahawa kebanyakan pencarum @ penaja memberi untuk menyokong parti-parti atau calon-calon dengan siapa yang mereka sudah dalam perjanjian, terdapat tanggapan meluas awam bahawa penderma mengharapkan pertolongan kerajaan yang tidak sah taraf sebagai balasan seperti undang-undang khusus yang digubal, sehingga ada yang datang untuk menyamakan pembiayaan kos untuk berkempen dengan rasuah politik dan rasuah. 
 
Pandangan-pandangan ini telah membawa beberapa kerajaan kepada sumber mengumpul dana reformasi dan teknik dalam harapan untuk menghapuskan pengaruh yang dianggap tidak wajar diberikan kepada kepentingan monied. 
 
Taktik atau cara lain ialah bagi kerajaan, dan bukannya individu dan organisasi swasta, untuk menyediakan dana untuk kempen. Negara-negara demokratik telah berbeza peraturan-peraturan apa jenis sumbangan kepada parti politik dan kempen yang boleh diterima.

Kita boleh membincangkan secara ilmiah atau praktikal dengan sebab-sebab dan kesan peraturan kewangan yang berbeza dalam kempen politik ini dari segi atau bidang-bidang termasuk ekonomi, sains politik dan dasar awam.. Cukup sekadar ini. Rakan universiti saya yang mengambil sains politik mungkin lebih arif dalam hal ini.

(Shaiful Anuar Sulaiman/ www.shaiful-hulusgr.blogspot.com )

No comments: