April 02, 2015

BILA GRADUAN DIMINTA SUPAYA MENCIPTA KERJA, APA MAKNANYA?


ijuh
Graduan diminta supaya mencipta peluang pekerjaan berdasarkan ilmu yang mereka peroleh.

Perkara ini dinyatakan Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusof yang berkata kerajaan mahu melahirkan graduan yang berani menceburi pasaran kerja menggunakan kreativiti secara berdikari.

“Pada masa yang sama, pihak universiti juga sentiasa memikirkan supaya para pelajar menimba ilmu dalam bidang atau kursus yang sentiasa relevan dengan pasaran kerja.

“Malahan di kalangan tenaga pengajar IPT (institusi pengajian tinggi sendiri, kita akan mencari pensyarah yang boleh melahirkan sifat keusahawanan kepada para pelajar,” katanya pada sesi dialog dengan pelajar Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) di sini pada Rabu.

Turut hadir Pengerusi Lembaga Pengarah UTeM, Tan Sri Dr Ahmad Zaidee laidin dan Naib Canselor Datuk Prof Dr Shahrin Sahib.

Idris berkata demikian apabila disoal mengenai bilangan graduan yang melebihi peluang pekerjaan sehingga menyukarkan mereka mencari pekerjaan.

Beliau berkata menerusi Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia-Pendidikan Tinggi yanng mempunyai 10 lonjakan yang akan dilancarkan Selasa depan, ia turut menekankan aspek keusahawanan, selain mahu melahirkan graduan yang holistik serta berimbang.

Menurutnya, menerusi pelan itu negara berhasrat untuk melonjak diri dalam melahir lebih ramai graduan yang bukan sahaja berkualiti di rantau ini malahan bertaraf dunia.

Katanya antara pendekatan yang diambil kementerian ialah mengumpul kalangan profesional dalam bidang industri tertentu sebagai tenaga pengajar jemputan ke arah melahirkan graduan yang boleh mencontohi dinamik dan profesion tenaga pengajar berkenaan.

“Antara yang telah memberi persetujuan mengenai perkara itu ialah Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia, Tan Sri Tony Fernandes dan tokoh korporat tempatan lain serta sebuah sebuah syarikat antarabangsa dari Jerman,” katanya.

– BERNAMA

No comments: