May 20, 2009

ADUN BATANG KALI DAN KHIR TOYO WAJAR DIGANTUNG DARI SIDANG DUN SELANGOR

SHAH ALAM, 19 Mei - Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan Undangan Negeri Selangor hari ini mencadangkan agar Bekas Menteri Besar, Dr Seri Mohamad Khir Toyo digantung dari menghadiri sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) dan kemudahannya sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri selama setahun selepas didapati bersalah kerana gagal menghadirkan diri pada sesi pendengaran awam Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat), Mac lalu.

Speaker DUN Selangor, Teng Chang Kim ketika mengumumkan penggantungan Dato' Seri Dr Khir Toyo di Shah Alam. - AHMAD FADHLI YAHYA
Demikian kata pengerusi jawatankuasa itu, Teng Chang Kim ketika mengumumkan perkara itu di bangunan DUN Selangor, di sini, petang tadi.
Menurutnya, selain Dr Khir yang juga Adun Sungai Panjang, empat Adun lain iaitu Adun Dengkil, Dato’ Marsum Pasing, Adun Batang Kali, Mohd Isa Abu Kasim , Adun Hulu Bernam, Dato’ Mohamed Idris Abu Bakar dan Adun Sabak Bernam, Dato Warno Dogol turut bersalah kerana mengeluarkan kenyataan yang menyentuh integriti Selcat.
“Jawatankuasa secara majoriti mendapati keempat-empat adun ini juga bersalah kerana menghina Dewan di bawah Enakmen Penghinaan DUN Selangor 2008.
Dan mereka juga bakal menerima hukuman sama tapi untuk tempoh enam bulan iaitu elaun dan kemudahan sebagai Adun dibekukan sepanjang tempoh tersebut,” katanya cadangan penggantungan kelima-lima Adun itu tertakluk kepada usul yang bakal dibawa kepada Dun Selangor yang dijangka bersidang Julai ini.
Sementara itu, Dr Khir juga menghadapi tiga pertuduhan lain, didakwa mengikut Seksyen 70, Peraturan Tetap Dewan Undangan Negeri kerana mengeluarkan kenyataan menyentuh integriti Selcat melalui kenyataan di akhbar serta laman blognya.
“Bagi setiap satu pertuduhan ini, beliau akan berdepan dengan hukuman digantung perkhidmatan dewan selama enam bulan sementara elaun dan kemudahannya dibekukan sepanjang tempoh itu,” katanya hukuman yang dikenakan ke atas kelima -lima Adun dari Barisan Nasional itu berasaskan kepada buku rujukan parlimen edisi terkini berjudul “Erskine May Parlimentary Practice” (Jilid 23).
Dalam perkembangan yang sama juga, Teng berkata Dun telah membuat laporan polis berhubung kes isteri Dr Khir, Datin Seri Zaharah Kechik berikutan kegagalannya menghadiri sesi pendengaran Selcat.
“Bagi kes Datin Zaharah, pihak polis telah memanggil Setiausaha Dewan untuk diambil percakapan, selain memberikan beberapa dokumen atas permintaan,” katanya.

No comments: