January 08, 2009

PKR pinda perlembagaan, hadkan tempoh pegang jawatan

Oleh G.MANIMARAN
KUALA TERENGGANU: Parti Keadilan Rakyat (PKR), antara parti yang masih muda, sedang mengkaji untuk menetapkan tempoh had memegang jawatan-jawatan utama dalam parti itu.
Ia antara beberapa cadangan utama yang sedang dikaji, sebahagian daripada proses meminda perlembagaan parti tersebut.
Ketika mengesahkan perkara itu, Pengarah Strategi Nasional PKR, Saifuddin Nasution berkata, mengambil kira perkembangan senario politik tanah air, PKR akan mengkaji semula tempoh bagi seseorang memegang jawatan parti.
Kata beliau, tempoh pemegang jawatan itu melibatkan jawatan di semua peringkat.
Bagaimanapun, beliau enggan mengulas lanjut pindaan yang sedang ditimbangkan partinya.
"Buat masa ini, saya boleh kata, kami sedang mengkaji melakukan pindaan fundamental pada perlembagaan PKR. Itu saya boleh buat masa sekarang," kata beliau kepada mStar ketika ditemui di sini, semalam.
Jika aspek itu menjadi kenyataan, PKR akan tersenarai antara beberapa parti politik yang mengambil langkah sedemikian. MCA telah pun berbuat demikian.
Jawatankuasa teknikal PKR telah mengadakan mesyuarat khas di ibu negara semalam, kata beliau yang berada di sini sempena pilihan raya kecil kerusi Parlimen Kuala Terengganu.
Tambah beliau, jawatankuasa itu sedang meneliti kesemua syor yang telah dikemukakan untuk memperkemaskan pindaan perlembagaan PKR.
Katanya, syor susulan jawatankuasa teknikal akan diteliti oleh Biro Politik yang dijadual bermesyuarat awal bulan depan.
Kata beliau, cadangan pindaan akan dibahaskan dalam Kongres Khas PKR hujung bulan depan.
Ini merupakan pindaaan kedua besar melibatkan PKR yang ditubuhkan sedekad lalu.
Sebelum ini, pindaan perlembagaan PKR melibatkan penggabungan Parti Keadilan Nasional dan Parti Rakyat Malaysia yang membawa kepada nama PKR.
Saifuddin juga berkata, pindaan kali ini dirasakan perlu seiring dengan perubahan senario politik sejak pilihan raya umum ke-12 pada 8 Mac lalu.
Perkara tersebut turut disahkan kepada mStar Online oleh Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim selaku Pengerusi PKR negeri itu.
Katanya, dengan mengambil kira perkembangan senario politik semasa, PKR perlu meminda perlembagaannya.
"Ia melibatkan perubahan struktur parti di pelbagai peringkat," kata beliau sambil menolak andaian bahawa ia berkaitan dengan usaha membawa Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Presiden PKR.
Sebagai contoh katanya, PKR perlu meneliti jumlah keanggotaan dalam sesebuah cawangan.
Kata beliau, PKR juga perlu mengambil kira kesan dan implikasi dengan wujudnya kerjasama dalam Pakatan Rakyat, yang ditubuhkan selepas pilihan raya umum ke-12.
"Kita memikirkan pendekatan-pendekatan yang sesuai apabila berhadapan dengan kesan dan implikasi ekoran kerjasama yang wujud melibatkan parti-parti komponen dalam Pakatan Rakyat," jelas beliau.
Dulu perkara ini tidak timbul tetapi sekarang dirasakan perlu bagi memantapkan kedudukan PKR, kata beliau lagi.
Pakatan Rakyat terdiri daripada PKR, PAS dan DAP.
Sejak 8 Mac lalu, Pakatan Rakyat memerintah lima negeri iaitu Selangor, Kelantan, Pulau Pinang, Perak dan Kedah.

No comments: