May 09, 2008

Lembaga Zakat Selangor..lubuk wang

SHAH ALAM, 8 Mei: Dengan pengutan zakat mencecah RM200 juta setahun, Lembaga Zakat Selangor memang menjadi lubuk wang dan sememangnya ia menjadi tumpuan pihak-pihak yang ingin mencari kesempatan darinya.
Namun, sejak sekian lama ia tidak mendapat perhatian serius dari pihak berkuasa untuk melihat jauh ke dalam institusi umat Islam yang penting ini.
Mereka yang prihatin di dalam lembaga ini pula tidak berani membuat laporan kerana kerja-kerja tidak baik ini dilakukan oleh pihak yang mempunyai hubungan rapat dengan pihak berkuasa.
Namun, ketidaktentuan ini mula berubah apabila kerajaan negeri mula bertukar Mac lalu.Seorang pegawai kanan Lembaga Zakat Selangor telah ditahan reman beberapa hari untuk siasatan oleh Badan Pencegah Rasuah (BPR) berikutan laporan yang dibuat ke atasnya.
Pegawai kanan itu yang merupakan seorang ketua jabatan yang penting di lembaga yang terletak di bawah kerajaan negeri Selangor itu ditahan reman beberapa hari awal April lali sebelum dibebaskan.
Beliau kini dikatakan sedang bercuti.
Namun tangkapan ke atas beliau tidak banyak merubah suasana Lembaga Zakat Selangor yang sebelum ini dikenali dengan Pusat Zakat Selangor.
Menurut sumber Siasah, pegawai kanan berkenaan mula dikesan melakukan penyelewengan berikutan panggilan telefon dari seorang kakitangan sebuah bank yang bertanyakan adakah pegawai itu masih bekerja dengan lembaga zakat itu.
Ini kerana, gaji yang dimasukkan ke dalam akaunnya di bank berkenaan tidak pernah disentuhnya.
"Sebelum ini, ramai tahu kegiatannya tetapi tidak berani membuat laporan kerana dia adalah seorang ketua pemuda Umno bahagian di Selangor dan mempunyai hubungan yang sangat rapat dengan pihak atasan di negeri ini.
"Tetapi selepas kerajaan negeri bertukar tangan, ramai yang berani tampil ke depan," kata sumber itu.
Kesan negatif
Namun, tindakan beberapa pihak yang cuba membaikpulihkan nama baik lembaga zakat itu dari kegiatan tidak betul mula mendapat kesan negatif.
Ini kerana, ramai pegawai kanan lembaga itu masih lagi condong kepada kepimpinan kerajaan negeri Selangor sebelum ini maupun parti yang kalah di Selangor.
Ekoran itu, apabila ada pihak yang cuba memperbetulkan keadaan, namun mereka menjadi mangsa.

No comments: