September 20, 2008

Bajet belum bahas dah tukar menteri.... hairan bin ajaib

"Belanjawan itu pun masih belum dibahaskan, tiba-tiba tukar menteri. Kerajaan BN nampaknya sudah serabut dan tidak stabil," ujarnya.

Sementara itu, Timbalan Pengerusi DAP, Dr Tan Seng Giaw pula melahirkan rasa kehairanan dengan tindak-tanduk Abdullah yang terlalu cepat menukar pendirian dan pandangan terhadap sesuatu.

"Kenapa beliau terlalu mudah berubah ? Ini tidak baik kepada negara kerana beliau adalah pemimpin nombor satu," tegasnya.

Tambahnya, sikap pemimpin seperti Abdullah ini adalah sangat tidak baik serta membimbangkan rakyat.

Ditanya mengenai punca tindakan Abdullah tersebut Tan yang juga ahli Parlimen Kepong menyatakan ianya mungkin berdasarkan faktor tekanan ekoran tekanan yang banyak daripada dalam mahupun luar Umno-BN.

"Memang ada pergolakan dalam parti itu, itulah yang menjadi tekanan kepada Abdullah untuk buat macam-macam benda yang kita tak terfikir," ujarnya lagi.

Mengulas suara-suara sesetengah pihak daripada kalangan Umno yang mahu Abdullah bersara awal, disusuli dengan pertuakaran portfolio antara Abdullah dan Najib, Tan menyatakan kebingungan dengan perkara tersebut.

"Ini kerana bajet pun belum dibahaskan, ia perlu diluluskan terlebih dahulu oleh Dewan Rakyat dan Dewan Negara sebelum diperkenankan oleh Yang di-Pertuan Agong dan diwartakan.

"Sebaiknya semua ini selesai sebelum 31 Disember tahun ini, sehingga semua ini belum dilaksanakan, proses transisi portfolio tersebut tidak boleh dikuatkuasakan," katanya lagi.

Tegasnya, kejadian yang sangat mengejutkan dan menghairankan ini menimbulkan pelbagai spekulasi.

"Belanjawan tersebut jika mengikut jadual yang saya sebutkan tadi boleh berkuatkuasa pada 1 Januari tahun depan.

"Ini tidak, kenapa bentang bajet, selepas enam minggu tanpa sebarang perbahasan sekarang tukar menteri kewangan.

"Semacam ada kekecohan, belum bahas tapi sudah tukar orang. Pelik binti hairan," demikian ujarnya.

No comments: